De katoenindustrie: verven en veredeling, 1975

Instructiefilm over het verven en de veredeling van textiel.

0:00:00 - 0:07:54 Tussentitel 'International Institute for Cotton Institut International du Coton Instituto Internacional para el Algodon'. Tussentitel 'presents The Cotton Industry'. Tussentitel 'présente l'Industrie cotonnière'. Tussentitel 'presenta la Industria Algodonera'. Tussentitel 'screenplay scénario guion Jean de Menibus'. Tussentitel 'produced by production produccion E.D.R.A.'. Tussentitel 'directed by realisation direccion Lionel Legros'. Tussentitel 'Dyeing and finishing Teinture et apprets Tintoreria y aprestos'. Verven is het absorberen door het textielproduct van kleurstof. Notie van de tijd is bij dit proces enorm belangrijk. Draden verft men meestal op kruisspoelen, waarbij in intervallen gewisseld wordt in de verfstofcirculatie om egaliteit te bekomen. Beelden in een verffabriek. Gekleurde vezels die gespind worden, moeten geverfd zijn volgens dezelfde techniek. Beelden van het onderdompelen van katoen in de badkuip.

0:07:57 - 0:14:04 Het verven vergt een aantal voorbereidende werken, zoals het verwijderen van de natuurlijke gele kleur van katoen door te bleken. Men wast en spoelt het katoen krachtig. Vervolgens gaat men het merceriseren om het katoen meer glans te geven. Sommige weefsels vragen nog meer voorbereidende werken.

0:14:08 - 0:17:56 Het verven gebeurt door het heen en weer gaan van het weefsel in het verfbad. Bij sommige procedés is er nood aan de druk van rollen. Bij een tekening wordt elke kleur afzonderlijk gedrukt.

0:17:57 - 0:21:58 Het raam droogt het weefsel en geeft het de juiste breedte. Diverse procedés worden toegelicht. Het resultaat wordt achteraf gecontroleerd. Men kan ook kleur bekomen door te impregneren met bepaalde lakken.

0:21:59 - 0:32:21 Beelden in het laboratorium, waar men scheikundige studies doet en nieuwe formules vormt. Aftiteling.