Op 27 en 28 april kan je het museum gratis bezoeken naar aanleiding van Fair Fashion Fest.

Interview met Halil Gök over zijn werk in de Gentse textielindustrie

Beluister dit fragment uit het interview met Halil, waarin hij vertelt over de periode na de sluiting van UCO Braun. Dit fragment maakt deel uit van een uitgebreider interview in het kader van het project 'Hun werk, hun leven. Getuigenissen uit de Gentse textielwereld 1950-2010'.

In 1968 vindt de vader van Halil Gök (°1963) werk bij textielgigant UCO in Gent en besluit zijn gezin naar België te verhuizen. Halil is op dat moment vijf jaar oud.

In 1976 volgt hij de opleiding spinnerij aan de textielschool Henri Story en zet daarmee de toon voor zijn vier jongere broers, die allen in zijn voetsporen zullen treden.

Tegen de tijd dat Halil afstudeert, is hij getrouwd met een kindje op komst. Daarom klopt hij in juni meteen aan bij de fabriek voor werk. Wanneer zijn vrienden nog op schoolreis gaan, staat Halil al in de spinnerij van UCO Braun naast zijn nieuwe collega’s.

Na zes jaar in de spinnerij trekt hij twee maanden naar Turkije om zijn legerdienst te doen. Eenmaal terug in België is de fabriek ondertussen voor een stuk gemoderniseerd en Halil krijgt een plaats in de ververij van jeans. Maar door de chemische stoffen van het verfproces krijgt hij last van zijn longen en wil hij de textielfabriek verlaten. Zijn baas overtuigt hem om toch te blijven door hem een job te geven in de inspectiezaal waar de denim-weefsels worden gecontroleerd. Hij blijft er werken tot de sluiting van de fabriek in 2009.

De Gentse textielindustrie speelde een prominente rol in het leven van de familie Gök. Naast Halil en zijn vader hebben ook zijn vier broers en zijn moeder even in de fabrieken gewerkt. Daarna is er niemand meer gevolgd. Tegen de tijd dat de kinderen van Halil aan hun carrière startten, was de werkgelegenheid in de textielsector zo goed als verdwenen.

Afdeling veredeling in textielfabriek UCO Braun in Gent, 2001-2009.