Op 27 en 28 april kan je het museum gratis bezoeken naar aanleiding van Fair Fashion Fest.

Interview met Linda Calle over haar werk in de Gentse textielindustrie

Beluister dit fragment uit het interview met Linda, waarin ze vertelt over de personeelsfeesten die af en toe georganiseerd werden. Dit fragment maakt deel uit van een uitgebreider interview in het kader van het project 'Hun werk, hun leven. Getuigenissen uit de Gentse textielwereld 1950-2010'.

Linda Calle (°1953) wordt geboren in een echt Gents textielgezin. Haar grootouders werken bij La Lys nv, haar ouders bij Filature Nouvelle Orléans nv. Na een jaar textielschool gaat ook Linda, samen met haar broer, er aan de slag. FNO staat gekend als een echte familiefabriek en dat is in Linda’s geval niet anders. Ze draait mee in dezelfde shift als haar broer en moeder, haar vader is ’s nachts van dienst.

Als 14-jarige begint ze in de kuisploeg, maar Linda toont al snel potentieel waardoor ze enkele ringspinmachines voor haar rekening krijgt. In de fabriek werken veel andere jonge meisjes en jongens en Linda merkt dat ze er snel volwassen wordt. Pas later zal ze beseffen hoe gevaarlijk het werk aan de machines soms ook kon zijn.

Linda blijft op de ringspinmachines werken tot het moment dat haar afdeling sluit. Ze schakelt vervolgens over naar de twijnafdeling van de fabriek, maar merkt al snel dat dit werk haar veel minder ligt. Het loon is volgens haar te laag tegenover het zware werk en hoewel ze graag in de textielsector werkt, besluit ze van job te veranderen.

Uiteindelijk vindt ze een goede baan bij kartonfabriek Bowater-Philips terecht. Wanneer ze rond 1980 zwanger is van haar eerste kind, besluit ze even te stoppen met werken. In 1982 volgt een tweede kindje. Maar na een tijdje als huismoeder kriebelt het werkleven terug en gaat Linda als poetsvrouw aan de slag in een opvangtehuis, een job die ze uitoefent tot aan haar pensioen.

Linda (uiterst rechts) met collega's

Linda (uiterst rechts) met andere arbeidsters en de meestergast in textielfabriek Filature Nouvelle Orléans nv, 1973.