• interviewer | Langeraert, Hilde |
  • objectnummer: VI00015-002
  • objectnaam: mondelinge bron
  • datum: 2017-10-13/uuuu-uu-uu
#Gent #textiel #2de helft 20ste eeuw #arbeidsorganisatie #UCO nv #werkrelaties #functieomschrijving

Interview met Marc Lammens over zijn werk in de Gentse textielindustrie

Beluister dit fragment uit het interview met Marc, waarin hij vertelt over UCO op het moment dat hij er wordt aangenomen. Dit fragment maakt deel uit van een uitgebreider interview in het kader van het project 'Hun werk, hun leven. Getuigenissen uit de Gentse textielwereld 1950-2010'.

Marc Lammens (°1945) wordt geboren als de zoon van een vertegenwoordiger en een zelfstandige winkeluitbaatster in schrijfwaren. Na zijn middelbaar onderwijs aan het Atheneum in Gentbrugge studeert hij af als burgerlijk ingenieur aan de Universiteit van Gent en behaalt daarna nog een diploma als bedrijfskundig ingenieur aan de Vlerick Business School.

Na zijn hogere opleiding komt hij terecht in een functie als consultant bij de Bank Brussel Lambert. De bank koopt aandelen op in bedrijven, maar Marc merkt al snel hoe kleinschalig de Belgische markt is ten opzichte van het grotere internationale toneel. Zelf ziet hij het ook groter. Wanneer een vroegere professor hem dan ook voorstelt om bij UCO in Gent te komen werken, is Marc snel overtuigd. Zo wordt hij in 1975 financieel directeur bij UCO.

Als directielid doet Marc een maand stage bij UCO Brugge om de fabriek en het productieproces van textiel te leren kennen. Zijn taak als financieel directeur bestaat er onder andere in om kostencontroles te doen bij de verschillende UCO-fabrieken. De resultaten deelt hij op de centrale ondernemingsraad.

Daarnaast bepaalt hij voor een stuk ook mee de koers van de investeringen binnen UCO. Zo trekt hij mee aan de kar voor de grote modernisering van UCO Braun, waarbij een volledig nieuw machinepark voor het open-endspinnen van jeans wordt geïnstalleerd.

Marc blijft financieel directeur bij UCO tot 1985. Dan overhaalt een headhunter hem om gedelegeerd bestuurder te worden bij spinnerij Neirynck Industries nv. Na vijf jaar wordt het bedrijf verkocht, waarna Marc nog diverse projecten rond internationale handel, onder andere in Indië, onderneemt.

Marc Lammens met enkele UCO-bestuursleden

Marc (voorste rij, tweede van links) met enkele UCO-bestuursleden, waaronder Jacques Hanet die links van Marc zit.