Instaprondleiding FERRO NON FERRO: ontdek de geschiedenis van de metaalnijverheid.

• interviewer | De Baerdemaeker, Marieke |
    • geïnterviewde | Michmich, Mina | Gent
    • producent | Danse La Pluie
    • opdrachtgever | MIAT
  • objectnummer: AU00001-029
  • objectnaam: mondelinge bron
  • datum: 2017-10-25/
#huisvesting #Gent #textielfabriek #textiel #einde 20ste eeuw #UCO Rooigem #textielarbeidster #arbeidsmigratie #arbeidster #werkloosheid

Interview met Mina Michmich over haar werk in de Gentse textielindustrie

Beluister dit fragment uit het interview met Mina, waarin ze vertelt over de relatie tussen haar gezin en hun Gentse buren. Dit fragment maakt deel uit van een uitgebreider interview met Mina Michmich in het kader van het project 'Hun werk, hun leven. Getuigenissen uit de Gentse textielwereld 1950-2010'.

In 1974 komt de vader van Mina Michmich (°1962) vanuit Rabat, Marokko naar België om te werken. Hij is gerekruteerd door een Marokkaanse man die hier al werk heeft en die hem een werkcontract en huisvesting bezorgt. Mina’s vader krijgt de keuze: een job in de mijn of in de textielsector. Hij kiest het laatste.

Aanvankelijk leeft hij samen met enkele andere Marokkanen die om dezelfde reden naar België zijn gekomen. Na twee jaar brengt hij zijn vrouw en kinderen over en zoekt hij een eigen huis voor zijn gezin. Mina start direct na haar aankomst in dezelfde textielfabriek als haar vader, UCO Rooigem. Ze spreekt enkel Frans, maar aangezien op dat moment de meesten van haar collega’s Frans kennen , vormt dit geen probleem.

Mina krijgt een baan op de bobijnafdeling en haar vader leert haar het werk. Hij komt haar tussendoor af en toe helpen en ze houdt erg van de sfeer in de fabriek. Maar na drie jaar begint het slecht te gaan in de fabriek. Er is steeds minder werk en Mina moet vaak stempelen. Uiteindelijk krijgt ze, net als veel andere collega’s, in 1979 haar ontslag.

Ze verhuist naar Deinze en gaat aan de slag in een bloemenwinkel. Daarna werkt ze nog bij zeemvellenfabrikant Colle en in het eierverwerkend bedrijf Dion Vandewiele. Wanneer deze laatste z’n deuren sluit, volgt Mina een opleiding tot hulpkok. Vandaag werkt ze nog steeds in de horeca. Toch plant ze om terug naar Marokko te verhuizen, mede door haar Belgische echtgenoot die zijn hart verloor aan het land en het goede weer.

Mina aan het werk aan een uitrekbank. © Collectie Amsab-ISG