Elke eerste donderdag van de maand is Late Donderdag. Dan blijft het museum open tot 22 uur.

Kolomboormachine van het merk Sacré

• fabrikant | Sacré Louis et Frères | Luik (stad)
  • objectnummer: V08257-001
  • objectnaam: kolomboormachine
  • opschriften: MACHINES-OUTILS / Louis SACRÉ et Frères / CONSTRUCTEURS / LIÈGE-BELGIQUE
  • datum: Onbekend
#metaal #metaalbewerking #metaalbewerkingsmachines #Sacré Louis et Frères #kolomboormachine

Kolomboormachine van het merk Sacré

Kolomboor van het merk Louis Sacré & Frères te Luik. Deze boormachine is afkomstig uit de spinnerij Desmet-Guequier. De Engelse bijnaam is “camelback drill” of kamelenrug en verwijst naar de twee aandrijfpunten, boven en onder. Zoals veel van de machines die in de textielfabrieken stonden, werd ze in het groen geschilderd. Sommige “oud-textiliens” hebben het over UCO-groen. De machine bestaat uit een voetplaat, een kolom en een hoofdgestel. De aandrijving is voorzien op het groot drijfwiel van de onderste as. Hierop zit ook een eerste kegel met drie versnellingsschijven. Een riem verbindt de onderste as met de bovenste van het hoofdgestel, waarop een tweede kegel met versnellingsschijven zit.