Elke eerste donderdag van de maand is Late Donderdag. Dan blijft het museum open tot 22 uur.

• fabrikant | Willan & Mills | Blackburn
  • objectnummer: V08063
  • objectnaam: weefgetouw
  • datum: Onbekend
#metaal #hout #textiel #weefgetouw #weven #machinaal weven #weverij

Mechanisch weefgetouw of power loom.

Nog vóór de eerste, commercieel bruikbare mechanische weefgetouwen, eind 18de eeuw op de markt komen, zien de handwevers de bui al hangen. Ze slaan de nieuwe getouwen kort en klein en komen in opstand. De aankoop van een mechanische weefgetouw is dan wel een enorme investering voor de textielproducent. Toch loont ze de moeite. Omstreeks 1820 draai in Engeland al duizenden getouwen. De zogenaamde "power looms" worden aangedreven door watermolens of stoommachines. Rond 1850 werkt een mechanisch weefgetouw, aangedreven door waterkracht of een stoommachine, al dubbel zo snel als een handwever. Ze halen meer dan 150 slagen per minuut en dit zonder ophouden. Dit type getouw, heeft twee schachten en kan maar een bepekt aantal, patronenweven. Het werd daarom meestal gebruikt voor de massaproductie van eenvoudige weefsels. Het getouw werd omstreeks 1860 gebouwd door Willan & Mills uit het Engelse stadje Blackburn . Tot in de jaren 1980 werd het gebruikt om verbandgaas te weven. De firma Willan & Mills, opgericht in 1840. werd in 1896 opgenomen in The Blackburn Loom and Weaving Machinery Making Co.