Instaprondleiding FERRO NON FERRO: ontdek de geschiedenis van de metaalnijverheid.
Pillendoos van Poeders

• apotheker | Tyupens, F. | Sint-Niklaas
  • objectnummer: V09014
  • objectnaam: pillendoos
  • opschriften: Poeders Het Wit Kruis / Pijnstillend middel met koortsverdrijvende en opbeurende eigenschappen / Hoofdpijn, tandpijn, pijn der maandstonden, tegen alle koorts- / achtige gesteltenis, tegen alle pijn van rheumatischen aard / Bereid door Apoth. F. Tuypens
  • datum: Onbekend
#karton #werken #medicijn

Pillendoos van Poeders "Het Wit Kruis"

Kartonnen pillendoosje voor 24 poeders van "Het Wit Kruis". Pijnstillend middel met koortsverdrijvende en opbeurende eigenschappen. Hoofdpijn, tandpijn, pijn der maandstonden, tegen alle koorts- achtige gesteltenis, tegen alle pijn van rheumatischen aard. Bereid door Apoth. F. Tuypens, Laboratoire Typens te St' Niklaas. Veel fabrieksarbeiders namen tijdens het werk de ‘poeders van het Witte Kruis’, of een variant, als opkikker. Het was geliefd bij de arbeiders om lang en monotoon werk te kunnen verrichten. Het verslavende effect en de schadelijke nevenwerking op de nieren, werd pas gaandeweg ontdekt.