Op 27 en 28 april kan je het museum gratis bezoeken naar aanleiding van Fair Fashion Fest.
Ringspinmachine van het merk Rieter

• fabrikant | Rieter | Winterthur
  • objectnummer: V08205
  • objectnaam: ringspinmachine
  • opschriften: 1952 / Rieter / Winterthur / 162293 / 16 / SVIZZERA SCHWEIZ SUISSE
  • datum: 1952/
#metaal #hout #textiel #katoenspinnerij #spinnen #spinmachine #ringspinmachine #3de kwart 20ste eeuw #spinmachines #Rieter

Ringspinmachine van het merk Rieter

Ringspinmachine of continu voor katoen van de Zwitserse fabrikant Rieter. Op de ringspinmachine wordt de wiek, een grove draad afkomstig van de spilbank, finaal uitgerekt en verfijnd tot de draad de gewenste dikte heeft. Tegelijkertijd wordt de draad getorst of gedraaid, om te vermijden dat de vezels uit elkaar glijden. Het uitrekken, torsen en opwinden van de draad op spoelen verloopt in één continue beweging. Daarom wordt deze machine ook de spincontinu genoemd.