Instaprondleiding FERRO NON FERRO: ontdek de geschiedenis van de metaalnijverheid.
Snijtafel voor textiel van het merk Philippsohn & Leschziner

• fabrikant | Philippsohn & Leschziner | Bern
  • objectnummer: V08780
  • objectnaam: snijtafel
  • opschriften: Philippsohn & Leschziner / BERLIN N° 1022
  • datum: 1910/1940
#metaal #hout #textiel #1ste helft 20ste eeuw #confectie-industrie #naaiatelier #Philippsohn & Leschziner

Snijtafel voor textiel van het merk Philippsohn & Leschziner

Snijtafel van confectieatelier, Philippsohn & Leschziner, N° 1022, bestaande uit een gietijzeren snijmachine (of lintzaag) waarvan de arm tot het midden van de houten snijtafel komt. De te versnijden stof wordt in lagen op de tafel gelegd. Op de bovenste laag worden de patronen zo spaarzaam mogelijk uitgetekend. Met de ‘lintzaag’ van de tafel worden de patronen, meerdere lagen dik, uitgesneden. De persoon die de stof versnijdt neemt hiervoorplaats aan de uitsparing in de tafel en geleidt de stof langs de lintzaag. De lintzaag werd met een elektrische motor aangedreven.