Op 27 en 28 april kan je het museum gratis bezoeken naar aanleiding van Fair Fashion Fest.
Spoelmachine van het merk Schärer

• fabrikant | Schärer | Erlenbach (Zürich)
  • objectnummer: V08235
  • objectnaam: spoelmachine
  • opschriften: Schärer / MASCHINENFABRIK / ATELIERS DE CONSTRUCTION / TEXTILE MACHINE WORKS / Erlenbach -Zürich, Schweiz / ORDER 53017/5
  • datum: 1930/
#metaal #hout #textiel #2de kwart 20ste eeuw #weven #Schärer #spoelmachine #machines voorbereiding weven

Spoelmachine van het merk Schärer

Spoelmachine of spoelmolen van de Zwitserse fabrikant Schärer. Het garen dat op een schietspoelweefgetouw zal dienen als inslagdraad, wordt op de spoelmachine voorbereid. De machine wikkelt de bobijnen af en windt het garen over op kleine houten klosjes of spoelen. Die passen precies in de schietspoel. De spoelen draaien rond terwijl de machine de draad op en neer doet glijden om deze in kegelvormige lagen om de spoel te winden.