Elke eerste donderdag van de maand is Late Donderdag. Dan blijft het museum open tot 22 uur.
Staal van melkwol van het merk Lanital

• merknaam | Lanital | Italië
  • objectnummer: V20044
  • objectnaam: textielstaal
  • opschriften: Lanital "S" / 4 D. 60 m/m
  • datum: Onbekend
#kunststof #textiel #stalen en monsters #grondstoffen en halffabricaten #natuurlijke kunstmatige textielvezels #melkwol

Staal van melkwol van het merk Lanital

Melkwol is een synthetische vezel uit caseïne voor het eerst geproduceerd onder de naam Lanital (lana italiana). Caseïne is een geelwitte stof die in de melk van zoogdieren voorkomt. Door de ondermelk met zuur te behandelen komt de caseïne vrij. Na filtreren wordt deze gewassen, gedroogd en in natronloog opgelost. De hierbij gevormde caseïnose wordt gefiltreerd en door spindoppen in zuurbaden tot een draad gespoten. Deze draad wordt gewassen en met formaline en diverse oliën gehard. Vervolgens wordt deze draad in stukjes van tussen de 65 en 135 mm lang gesneden, de zogenaamde vlokken. Deze vlokkenmassa wordt gebleekt en gedroogd. [Wikipedia]. Lanital is ook een merknaam.