Elke eerste donderdag van de maand is Late Donderdag. Dan blijft het museum open tot 22 uur.
Staal van nylon 6 van het merk Visco

• fabrikant | Visco | Zwitserland
  • objectnummer: V20156
  • objectnaam: textielstaal
  • opschriften: visco suisse // 840 den NYHT / nylon 6 // U.S.A. nylon 6
  • datum: Onbekend
#kunststof #textiel #stalen en monsters #grondstoffen en halffabricaten #synthetische kunstmatige textielvezels #nylon

Staal van nylon 6 van het merk Visco

Nylon is de triviale naam voor een groep synthetische polymeren, die tot de groep van polyamiden behoren. De meeste nylonsoorten worden gesynthetiseerd door condensatiepolymerisatie (polycondensatie) van een dicarbonzuur en een diamine. Er ontstaat een copolymeer waarbij de beide monomeren elkaar in de polymeerketen afwisselen. De bekendste variant is nylon-6,6: de eerste 6 staat voor de 6 koolstofatomen van het diamine en de tweede 6 voor de 6 koolstofatomen van het dicarbonzuur (adipinezuur). Dit staal is van deze variant, 840 den NYHT.