Instaprondleiding FERRO NON FERRO: ontdek de geschiedenis van de metaalnijverheid.
Weversschaar in vernikkeld metaal van het merkHenckels

• fabrikant | Henckels J.A. International | Solingen
  • objectnummer: V08662
  • objectnaam: schaar
  • opschriften: J.A.HENCKELS / INTERNATIONAL
  • datum: 1960/
#metaal #textiel #gereedschap #weven #benodigdheden weven #3de kwart 20ste eeuw #Henckels J.A. International #weversschaar

Weversschaar in vernikkeld metaal van het merkHenckels

Stalen éénrings weversschaar met rechte punt van het merk J.A. Henckels. Het geheel is vernikkeld om het roesten te voorkomen. Deze schaar is ontworpen voor gebruik aan het weefgetouw. Doordat deze schaar van slechts één ring is voorzien blijft het grootste deel van de hand beschikbaar om het weefgetouw te bedienen. Door de ingebouwde veer kan er makkelijk met 1 hand geknipt worden. Afkomstig uit de Vlasspinnerij Blanquaert NV uit Lokeren. Veel textielarbeiders hadden er zo eentje in hun persoonlijke uitrusting. Over de naam van het schaartje lopen de meningen uiteen. “Vingerschaartje” en “éénogigschaartje” verwijzen naar het uiterlijk van het instrument. “Noppenschaartje” verwijst dan weer naar een handeling. Zo is noppen het zuiveren, uitpluizen en verwijderen van uitstekende draadeindjes en aanhechtingsknoopjes in weefsels.” Sommige snoodaards noemen het dan weer een “klotenknipper” maar omdat deze activiteit buiten het textielgebeuren valt, is deze benaming te betwijfelen tenzij het om een verbastering gaat van “knopenknipper”.