Het Industriemuseum is open!

02/10/2018

Op zaterdag 29 en zondag 30 september kon het grote publiek voor het eerst kennismaken met het vernieuwde Industriemuseum tijdens een tweedaags Industriefestival. Met gratis instaprondleidingen, fietstochten, workshops en een heleboel randanimatie werd het openingsweekend een groot succes.

Maar liefst 2669 bezoekers kwamen een kijkje nemen in de nieuwe hoofdtentoonstelling van het voormalige MIAT – voortaan Industriemuseum.

De nieuwe hoofdtentoonstelling gaat over mensen en machines en hoe die de wereld rondom ons veranderden. Via voorwerpen, filmpjes, machines en originele interviews duikt de bezoeker in het verhaal van 12 personages die tussen 1650 en 1965 geboren zijn. Zij brengen hun perspectief op het industriële verleden, zij het als arbeider, ondernemer of handelaar. Zo komen thema’s als kinderarbeid, huisvesting, arbeidsveiligheid en nog heel wat meer via persoonlijke getuigenissen aan bod. Het resultaat is een levendige, aangrijpende tentoonstelling. Een oude katoenfabriek in een nieuw jasje.

Bekijk de foto's van de opening en het Industriefestival op Flickr