Trakteer iemand op een uitgesteld museumbezoek

21/11/2019

Het Industriemuseum zet sterk in op het verhogen van de toegankelijkheid en het verlagen van drempels. Mensen die hier nood aan hebben kunnen al langer in het museum terecht voor bijvoorbeeld een toiletbezoek, het gebruik van EHBO-materiaal, gratis wifi…

Het museum gaat nu nog een stapje verder door ook een uitgesteld museumbezoek mogelijk te maken. Het initiatief komt uit de koker van vzw Enchanté, een netwerk van handelaars en burgers dat kleine diensten aanbiedt aan zij die er nood aan hebben.

Voortaan kan je als bezoeker van het Industriemuseum (of het Huis van Alijn) een extra ticket kopen dat bewaard wordt voor iemand die het minder breed heeft. Alles werkt op basis van vertrouwen. Wie zo’n uitgesteld bezoek vraagt, hoeft geen identificatie of bewijs voor te leggen en krijgt een beschikbaar ticket. Is de voorraad op, dan kan de geïnteresseerde terugkomen wanneer er nieuwe uitgestelde museumbezoeken te verkrijgen zijn.

Het uitgestelde museumbezoek sluit naadloos aan bij bestaande ‘uitgestelde diensten’, zoals het intussen gekende uitgestelde kopje koffie. Enchanté wil via dergelijke initiatieven sociale muren slopen en van de stad een thuis maken voor iedereen. De vzw hoopt in de toekomst nog meer uitgestelde culturele ervaringen aan het aanbod toe te voegen.

De teams van het Industriemuseum en Huis van Alijn scharen zich bovendien ook tijdens de Warmste Week volop achter deze organisatie door op vrijdag 20 december de Warmathon aan de Gentse Blaarmeersen te lopen ten voordele van Enchanté. Supporters altijd welkom!

Heb je nog vragen over het uitgestelde museumbezoek? Stel ze dan gerust aan de onthaalmedewerker in het museum. Ze vertellen je er graag meer over.