Instaprondleiding FERRO NON FERRO: ontdek de geschiedenis van de metaalnijverheid.

Allereerste Wiki Café op donderdag 20 februari

21/01/2020

Schuim jij de ene quiz na de andere af om uit te pakken met jouw algemene kennis? Kan je aardig overweg met een fototoestel en wil je jouw beelden delen met anderen? Lijkt het je leuk om je eerste stappen te zetten als Wikipedia-schrijver? En vind je thema’s als industrieel erfgoed, fabrieken, textieltechnieken, drukmachines, industrie in Vlaanderen... mateloos boeiend? Dan is het allereerste Wiki Café van het Industriemuseum ongetwijfeld iets voor jou!

In de voormalige katoenfabriek dichtbij de Vrijdagmarkt brengen verhalen van verschillende generaties ondernemers, handelaars en arbeiders de veelbewogen industriële geschiedenis tot leven. Sprekende beelden, historische filmpjes, merkwaardige objecten en beklijvende getuigenissen…de veelzijdige collectie die in het Industriemuseum tentoongesteld wordt, illustreert hoe machines de wereld rondom ons veranderden.

Maar het verhaal van de industriële nijverheid in Vlaanderen is nog lang niet uitverteld. Om die geschiedenis online tot leven te laten komen, organiseert het Industriemuseum op donderdag 20 februari een allereerste Wiki Café.

Een Wiki wat?
Tijdens een Wiki Café komen geïnteresseerden bijeen om hun kennis met elkaar te delen en online te plaatsen. Elke schrijfsessie wordt er ingezoomd op een ander thema. Echte ‘Wikipedianen’, vrijwilligers van Wikipedia, zorgen voor de nodige ondersteuning. Hoe ziet een Wikipedia-pagina er uit? Hoe schrijf je een goed artikel? Welke taal gebruik je? En hoe kan je intern of extern linken? Aan de hand van praktische tips leer je de kneepjes van het vak.

Door mee te schrijven op Wikipedia maak je erfgoed niet alleen zichtbaar voor een breder publiek, het levert jou zelf ook heel wat op. Zo ontmoet je tijdens de Wiki Cafés gelijkgestemde zielen die net als jij enthousiast zijn over Wikipedia. Bovendien leer je heel wat bij over bepaalde thema’s en kennisdeling in het algemeen.

Hoeveel tijd je spendeert aan Wikipedia, dat bepaal je trouwens helemaal zelf. Kruip je thuis graag achter je computer om regelmatig een stukje te schrijven of pagina’s te bewerken? Prima! Heb je minder tijd en kom je slechts af en toe naar een Wiki Café? Ook goed!

Kriebelt het al?

Lijkt het jou wel iets om zelf aan de slag te gaan op Wikipedia? Wil je weten hoe deze internet-encyclopedie precies werkt of ben je gewoon benieuwd om te weten hoe het er tijdens zo’n Wiki Café aan toe gaat? Je bent hoe dan ook meer dan welkom!

PRAKTISCH

Wanneer: donderdag 20 februari, van 13.30 tot 16.30 uur
Waar: Industriemuseum
Wie: iedereen die interesse heeft