Elke eerste donderdag van de maand is Late Donderdag. Dan is het museum open tot 22 uur.

De wijk in met COVITRINE

01/12/2020

In tijden waarin we allemaal wat dichter bij huis blijven, missen we kunst en erfgoed. COVITRINE brengt de Gentse musea en hun collecties naar de straten en wijken.

Doorheen de stad worden 200 boxen verspreid, met daarin telkens 20 affiches met het verhaal van een kunstwerk of object uit een van de Gentse musea. Die affiches komen aan de ramen van buurtbewoners en maken van je dagelijkse wandeling in de buurt een verwonderende, verbindende, troostende en artistieke tentoonstellingsroute.

Elke affiche brengt een verhaal in het Nederlands, maar doet dat ook in een andere taal (van Turks tot Frans, van Arabisch tot Bulgaars).

EEN BOX AANVRAGEN

Een COVITRINE-box aanvragen voor jouw straat of buurt kan vanaf 1 december 2020 via covitrine@stad.gent. Na de aanvraag word je gecontacteerd en gaan we samen op zoek naar 10 à 20 ramen in jouw buurt. We bekijken dan ook samen hoe we de affiches veilig tot bij de eigenaars van die ramen kunnen krijgen. Organisaties (buurtverenigingen, buurtfacebookgroepen, parochies, moskeeën, …) die makkelijk buurtbewoners uit eenzelfde buurt kunnen activeren, mogen dat natuurlijk ook laten weten. Het is de bedoeling dat er steeds combinaties van affiches verspreid worden, zodat je op je dagelijkse wandeling meerdere museumverhalen ontdekt. Eén affiche voor je eigen raam aanvragen kan dus niet.

COVITRINE is een project van 'Covitesse 6. Versneller van solidariteit', in samenwerking met Design Museum Gent, De Wereld van Kina, GUM, Huis van Alijn, Industriemuseum, Kunsthal Gent, MSK Gent, Museum Dr. Guislain, S.M.A.K. en STAM en met de steun van vdk bank.

Covitrine