Collectie op stap

05/03/2020

Een museumcollectie is altijd een pak groter dan wat je in het museum zelf ziet. Vaak zijn kelders en depots gevuld met extra collectiestukken die blijvende getuigen zijn van ons industriële verleden. Ook in de collectie van het Industriemuseum schuilt heel wat meer dan wat je in de tentoonstellingen terugvindt.

Sommige stukken uit die collectie krijgen nu en dan een plaats in tijdelijke tentoonstellingen in onze eigen katoenfabriek, maar vaak krijgen collectiestukken ook een plek in tentoonstellingen van andere musea en organisaties. Dan geven we de objecten of documenten in bruikleen. Ook de komende maanden kan je her en der zo een bruikleen uit het Industriemuseum ontdekken.

BRUSSELS MUSEUM VAN DE MOLEN EN DE VOEDING, EVERE

Zo kan je tussen 6 maart 2020 en 31 augustus 2021 een bezoekje brengen aan het Brusselse Museum van de Molen en de Voeding in Evere. Daar loopt de tentoonstelling ‘Food and the City - de stad voeden van gisteren tot vandaag’. Daar vind je ook 13 collectiestukken van het Industriemuseum, waaronder deze fijne affiche ter promotie van veevoeding Vitafort van het merk Gauverit uit 1951.

STAM, GENT

In het Gentse stadsmuseum STAM loopt nog tot 22 september 2020 de expo ‘Ondergronds in de stad’, een tentoonstelling die de wereld ónder onze voeten blootlegt. Je ziet er een gietijzeren lantaarnpaal voor straatverlichting op gas en het schilderij ‘La fabrique de gaz de Roelandt à Gand’ uit onze museumcollectie.

Het schilderij werd in 1833 geschilderd door B. Neyt en geeft een binnenzicht op de allereerste gasfabriek van Gent, die toen gevestigd was aan de Krook. De expo toont ook een schakelbord uit de collectie van het Industriemuseum. Het is een indrukwekkend schakelbord op een marmeren plaat van het merk Declercq Frères.

DE WERELD VAN KINA, GENT

In het kader van 'OMG! Van Eyck was here' in Gent, organiseren de collega’s in de Wereld van Kina van 26 maart 2020 tot 31 december 2020 de familietentoonstelling ‘Dag Jan!’. Kinderen ontdekken er door de ogen van een kleine jongen kamer na kamer steeds meer over één van de bekendste schilders uit de geschiedenis. Je vindt in de expo enkele middeleeuwse wolzegels - ook lakenloodjes genoemd - uit de collectie van het Industriemuseum. Dat zijn een soort loden keurmerken om aan te tonen dat de verhandelde wol of het verkochte laken voldeed aan de door de gilde gestelde kwaliteitseisen. Ook een klein houten weefgetouw werd opgenomen in de expo.

IN FLANDERS FIELDS MUSEUM, IEPER

Het In Flanders Fields Museum in Ieper opent vanaf 7 maart 2020 tot 15 november 2020 de tentoonstelling ‘Feniks’ over de wederopbouw na de Eerste Wereldoorlog. Naast een elektrische haardroger gaat ook een catalogus van het merk Protos in bruikleen vanuit het Industriemuseum. De catalogus geeft een overzicht van de allernieuwste elektrische huishoudtoestellen die het dochterbedrijf van Siemens in 1929 op de markt brengt.