Gezocht // Verhalen over de gashouders

09/07/2020

In het noorden van Gent, tussen de Gasmeterlaan en het Rabotpark, ontstaat momenteel een volledig nieuw stadsdeel: de Tondeliersite. Een groene long met ruimte voor wonen, werken, leven en ontspannen. Op diezelfde plek stond ooit de Compagnie du Gaz de Gand. Het was de derde gasfabriek in Gent, gebouwd in 1881. Vandaag herinneren enkel twee (van oorspronkelijk vijf) prachtige, historische gashouders nog aan het verleden van deze plek. Essentiële onderdelen van de toenmalige gasfabriek. Twee Gentse iconen. Eén van de gashouders wordt momenteel volledig gerestaureerd. De andere blijft eveneens een eyecatcher op deze nieuwe, bruisende plek in de stad.

GEZOCHT // HERINNERINGEN AAN DE GASFABRIEK

Wie weet bewaar jij nog foto’s of filmpjes van de gashouders en de gasfabriek? Of heb je toevallig (groot)ouders die er gewerkt hebben? Stuur een mailtje naar brigitte.demeyer@stad.gent of bel 09 323 65 15. We bekijken of jouw materiaal een plek kan krijgen in de collectie.

Gentse gashouders, 1993.

Gentse gashouders, 1993. Collectie Archief Gent