Poëzieweek: Samen in de drukkerij

22/01/2021

Op donderdag 28 januari 2021 is het Gedichtendag, meteen ook het startschot van de Poëzieweek. In die week zullen de drukkers in het drukatelier van het Industriemuseum gedichten zetten, afdrukken en uitdelen aan museumbezoekers. En daar zou jouw gedicht wel eens bij kunnen zijn! Kijk je ernaar uit om jouw schrijfsels met de wereld te delen? Om ze door de vingers en handen van de drukkers te laten glijden die er vervolgens een fijne print van maken? Neem dan deel aan onze wedstrijd!

Hoe kan je deelnemen?

• Je bent tussen de 6 en 106 jaar oud.
  • Je schrijft een gedicht van minimum twee, maximum tien regels. Een titel mag, maar moet niet (en telt niet mee als regel). Het gedicht hoeft niet te rijmen.
  • Het thema van de Poëzieweek is ‘samen’. Wij maken er voor jouw gedicht ‘samen in de drukkerij’ van. Je kan dit thema zo ruim interpreteren als je wil.
  • Je bezorgt ons jouw gedicht ten laatste op woensdag 27 januari 2021 om 14 uur via onderstaand webformulier.
  • Je laat ons weten of we jouw naam en leeftijd ook bij het gedicht mogen vermelden.
Wat kan je winnen?
  • Alle ingestuurde gedichten kunnen een plaatsje krijgen op onze sociale media.
  • Winnende gedichten worden gedrukt in de drukkerij van het Industriemuseum.
  • Winnende dichters ontvangen een gratis duoticket om het museum te bezoeken.
Wat moet je nog weten?

• Op donderdagochtend 28 januari 2021, op Gedichtendag dus, laten we jou weten of je bij de winnende dichters bent of niet. Op diezelfde dag gaan de letterzetters, vormgevers en drukkers van het Industriemuseum voor het eerst aan de slag met de winnende gedichten. Er is geen professionele jury die de winnende gedichten kiest volgens de regels van de kunst. De museummedewerkers kiezen volledig vrij de leukste, grappigste, liefste of meest pakkende gedichten. We houden het dus lekker luchtig.
  • De winnende gedichten worden gedrukt in het drukatelier van het Industriemuseum. De vrijwilligers van het museum kiezen zelf hoe ze jouw gedicht vormgeven en afdrukken. Hoe het eindresultaat eruit ziet, blijft dus een verrassing.
  • Bij deelname vragen we jouw expliciete toestemming om het gedicht te delen op sociale media, en om het te drukken en te verspreiden in het Industriemuseum. Ben je jonger dan 16 jaar, dan moeten je ouders die toestemming verlenen. Zonder die expliciete toestemming wordt jouw deelname aan de wedstrijd ongeldig verklaard.

Voel je het al kriebelen om deel te nemen? Bezorg ons dan jouw gedicht via onderstaand formulier.

Succes!

De wedstrijd is intussen afgelopen. Gedichten inzenden kon tot woensdag 27 januari 2021 om 14 uur.