Op 27 en 28 april kan je het museum gratis bezoeken naar aanleiding van Fair Fashion Fest.

Weven in Vlaanderen? Save the date!

19/11/2021

Aan het begin van de zomer deed expertisecel ETWIE een oproep om in kaart te brengen wie er bezig is met weven, op welke manier en welke noden er zijn met betrekking tot een weefnetwerk in Vlaanderen. De vragenlijst werd massaal ingevuld. Bijna 200 mensen gaven antwoord op de oproep. De vraag of er nood is aan een dergelijk netwerk in Vlaanderen is daarmee al meteen ingevuld.

Wat valt er op te steken uit de antwoorden op deze oproep?

• Zowel mannen als vrouwen vulden de vragenlijst in (al mag het geen verrassing zijn dat er meer vrouwen deelnamen dan mannen), afkomstig uit heel Vlaanderen. Er kwamen ook antwoorden uit Brussel, Zeeuws-Vlaanderen en Wallonië.
  • De manier waarop de verschillende partijen met weven bezig zijn is heel uiteenlopend: studenten, docenten, professionele wevers, hobbywevers, in combinatie met andere handwerktechnieken ...
  • Er blijkt vooral nood te zijn aan kennisuitwisseling en kennisdeling. Daarnaast willen wevers graag in contact komen met andere wevers en nieuws rond weven kunnen delen en ontvangen.
  • Als aandachtspunt kwam naar voren dat er ook buiten de Vlaamse grenzen moet gekeken  worden, en ook Brussel, Wallonië en het Nederlandse Weefnetwerk mee betrokken moeten zijn.
Weven leeft dus zeker nog in Vlaanderen. Er werd ook zeer duidelijk gemaakt dat het organiseren van een weefnetwerk hier in onze contreien een welkom initiatief zou zijn. Daar geeft ETWIE samen met het museum dan ook graag gehoor aan!
SAVE THE DATE

Hou alvast zaterdag 26 februari 2022 vrij in je agenda, want dan wordt een eerste ontmoetingsdag rond Weven in Vlaanderen georganiseerd in het Industriemuseum in Gent! Aan het programma wordt nog volop gesleuteld. Wil je zelf graag iets vertellen, presenteren, een workshop of initiatie geven, laat dan voor het einde van dit jaar iets weten aan Sanne. We focussen graag wel op volgende aspecten: duurzaamheid, ondernemen, technieken, materialen, opleiding, innovatie en erfgoed.

In de loop van januari volgt het hele programma en kan je inschrijven!

De organisatie van het netwerk rond Weven in Vlaanderen wordt momenteel getrokken door een aantal enthousiastelingen, in samenwerking met ETWIE en het Industriemuseum. Er is (nog) geen officiële vereniging of organisatie. Doel is om het ambacht en het weven, maar vooral ook de mensen die ermee bezig zijn, te ondersteunen en verenigen. Alle ideeën en helpende handen zijn welkom! Stuur een mailtje naar: sanne@etwie.be