Op 27 en 28 april kan je het museum gratis bezoeken naar aanleiding van Fair Fashion Fest.

GEZOCHT: WEVER (VRIJWILLIGER) IN HET INDUSTRIEMUSEUM

30/03/2023

Heb je ervaring in de industriële weefsector? Kriebelt het om terug aan de slag te gaan met historische weefgetouwen? Wil je graag jouw passie en kennis over weven delen met museumbezoekers? Dan is deze vrijwilligersvacature misschien wel iets voor jou.

In het centrum van Gent, vlakbij de Vrijdagmarkt, vind je het Industriemuseum. Het museum bevindt zich in een indrukwekkende oude katoenfabriek. Op de derde verdieping vind je de textielafdeling met de expo ‘100% textiel’ waar vijf historische, industriële weefgetouwen nog dagelijks draaien. We produceren stoffen en handdoeken waarmee onze makers in het naaiatelier aan de slag gaan. Naast de productie van stoffen, is het bewaren en doorgeven van de kennis over de werking van deze getouwen enorm waardevol. We zijn dan ook op zoek naar textiliens die goesting hebben om in het museum aan de getouwen te weven, en zo ook hun kennis en expertise door te geven zodat deze vakkennis bewaard blijft voor de volgende generaties.

DEMONSTRATIES MACHINAAL WEVEN OF SPINNEN

Als vrijwilliger aan de industriële weefgetouwen demonstreer je weefgetouwen aan de bezoeker. Je weeft stoffen waarmee de makers aan de slag gaan in het textielatelier. Naast het weven kan je ook helpen bij het opwinden van bobijntjes, scheren van de ketting, opbomen van de ketting, doorhalen van de ketting en ondersteunen bij het oplossen van kleine defecten aan de machines. Je werkt nauw samen met de textieloperator en vaste demonstratoren. Deze functie vraagt specifieke kennis en ervaring als wever of spinner.

In het Industriemuseum werken we onder andere met:

• SACM Stäubli (schietspoelweefgetouw)
  • Northrop (schietspoelweefgetouw)
  • White W.B & Sons ltd. (schietspoelweefgetouw)
  • Rüti (schietspoelweefgetouw)
  • Picanol (grijperweefgetouw)

WIJ ZIJN OP ZOEK NAAR IEMAND:

• met kennis over oudere industriële weef-en spinmachines en die deze kan bedienen,
  • of met ervaring in de weef-en spinsector en die graag onze machines wil leren bedienen,
  • met kennis over het scheren van bomen en andere voorbereidende taken in het weefproces,
  • die gepassioneerd kan vertellen over weven en spinnen aan onze bezoekers,
  • met handige vingers en een beetje interesse en kennis over mechanica

WAT MAG JE VERWACHTEN?

• Je komt terecht in een gepassioneerd en enthousiast team van textielliefhebbers.
  • Je krijgt begeleiding op maat door de textielcoördinator.
  • We voorzien een interne opleiding aan de spinmachines en weefgetouwen.
  • Je ondertekent een vrijwilligersovereenkomst en bent op die manier ook verzekerd als vrijwilliger.
  • Voor bepaalde, op voorhand afgesproken opdrachten, krijg je een vrijwilligersvergoeding van max. 40 euro per dag.

Het Industriemuseum heeft een uitgebreide vrijwilligerswerking. We vinden het belangrijk om onze vrijwilligers goed te begeleiden en soigneren en voorzien hiervoor de nodige omkadering. Meer info hierover vind je in ons vrijwilligersbeleidsplan.

WAT VRAGEN WIJ VAN JOU?

• Je kan je op regelmatige basis vrijmaken om te demonstreren op de textielafdeling. Concrete data worden samen vastgelegd en besproken.
  • Je volgt de gemaakte afspraken met de textielcoördinator en collectiemedewerker op.
  • Je draagt zorg voor de museumcollectie.
  • Je spreekt mensen graag aan en deelt graag je passie en kennis.
  • Je neemt geregeld deel aan het textieloverleg.
  • Je houdt je aan de interne afspraken van de weverij en textielafdeling.

CONTACTGEGEVENS

Coördinator Textiel
jessie.coppens@stad.gent
0032 473 39 06

Meer informatie over het Industriemuseum en de textielafdeling vind je op www.industriemuseum.be.