Op 27 en 28 april kan je het museum gratis bezoeken naar aanleiding van Fair Fashion Fest.

• interviewer | De Baerdemaeker, Marieke |
    • geïnterviewde | Derumeaux, Alfons | Sint-Denijs-Westrem
    • producent | Danse La Pluie
    • opdrachtgever | MIAT
  • objectnummer: AU00001-038
  • objectnaam: mondelinge bron
  • datum: 2018-02-09/
#Gent #textielfabriek #textiel #2de helft 20ste eeuw #begin 21ste eeuw #arbeidsorganisatie #productieproces #arbeidsmigratie #Annabel Textiles nv #personeelsbeleid

Interview met Alfons Derumeaux over zijn werk in de Gentse textielindustrie

Beluister dit fragment uit het interview met Alfons, waarin hij vertelt over de opstart van textielbedrijf Annabel Textiles nv. Dit fragment maakt deel uit van een uitgebreider interview in het kader van het project 'Hun werk, hun leven. Getuigenissen uit de Gentse textielwereld 1950-2010'.

Alfons Derumeaux (°1940) start zijn textielcarrière in West-Vlaanderen, als vlasser bij zijn ouders. Al snel merkt hij dat daar weinig toekomst in zit. Alfons zoekt een andere job en kan aan de slag bij weverij Huysentruyt Frères in Deerlijk, waar hij vertegenwoordiger van de meubelstoffen wordt.

Hij is ondertussen getrouwd en omdat hij voor zijn job veel op de baan is, besluit Alfons om samen met zijn vrouw in het meer centraal gelegen Gent te gaan wonen. Terwijl hij voor de weverij in Deerlijk werkt, bouwt Alfons zelf op kleine schaal een groothandel in textiel uit. Hij koopt stoffen op in Italië, die hij vervolgens hier doorverkoopt. Na verloop van tijd waagt Alfons zich ook aan export.

Wat kleinschalig begint, mondt al gauw uit in een snelgroeiend bedrijf. In 1974 koopt Alfons de eerste weefgetouwen aan om zelf stoffen te kunnen weven. Verschillende machines volgen, wat ervoor zorgt dat zijn firma Annabel Textiles nv al van bij de opstart over een moderne en geautomatiseerde uitrusting beschikt.

Uiteindelijk verhuist het bedrijf door zijn omvang naar een industrieterrein in Gent. Er wordt steeds meer personeel aangeworven en Alfons zet een ploegensysteem op poten. Daarnaast werkt hij ook samen met enkele thuiswevers. Verder heeft de fabriek een eigen laboratorium, waar testen op het geproduceerde textiel worden uitgevoerd.

De concurrentie uit het buitenland is voelbaar en als gedelegeerd bestuurder van Annabel Textiles nv reist Alfons regelmatig om mogelijke nieuwe samenwerkingen op te starten. Daarnaast wil hij op internationaal vlak nieuwe producten leren kennen of inspiratie opdoen.

De meest recente buitenlandse concurrent is China, waar Alfons uiteindelijk ook een samenwerking mee uitbouwt. Het is de enige oplossing om te blijven overleven. Daarnaast vormt het ook een van de laatste wapenfeiten van Alfons, voor hij in 2012 met pensioen gaat.

Schietspoelweefgetouw van het merk Northrop

Schietspoelweefgetouw van het merk Northrop, 1957. Dit soort weefgetouwen koopt Alfons als eerste aan voor Annabel Textiles nv.