Op woensdag 1 mei is het museum gesloten. Donderdag 2 mei blijven de deuren open tot 22 uur voor Late Donderdag.

• interviewer | De Baerdemaeker, Marieke |
    • geïnterviewde | Branteghem, Annie | Brugge
    • producent | Danse La Pluie
    • opdrachtgever | MIAT
  • objectnummer: AU00001-037
  • objectnaam: mondelinge bron
  • datum: 2018-02-09/
#huisvesting #Gent #textielfabriek #textiel #3de kwart 20ste eeuw #loon #Texas nv #onderwijs en opleiding #verlof #gender #arbeidsomstandigheden #fabrieksgebouw #Loutex nv

Interview met Annie Branteghem over haar werk in de Gentse textielindustrie

Beluister dit fragment uit het interview met Annie, waarin ze vertelt over de loonberekening bij textielfabriek Loutex. Dit fragment maakt deel uit van een uitgebreider interview in het kader van het project 'Hun werk, hun leven. Getuigenissen uit de Gentse textielwereld 1950-2010'.

Annie Branteghem (°1934) wil eigenlijk graag verpleegkundige worden, maar haar vader vindt dat beroep te zwaar. Een bureaujob lijkt hem ideaal voor zijn dochter. Na de middelbare school geraakt Annie aan een functie als administratief medewerker in textielfabriek Loutex via haar tante die er meestergast in de spinnerij is.

Ze is verantwoordelijk voor het berekenen van de arbeiderslonen. De fabriek draait via ‘entreprise’: hoe meer een arbeider kan produceren, hoe hoger zijn loon is. Hierdoor moet Annie de salarissen van iedereen afzonderlijk uitrekenen.

Op het moment dat ze start bij Loutex schrijft ze de loonfiches nog met de hand. Na verloop van tijd schakelt de fabriek over op een systeem met ponskaarten om de gehaalde productiecijfers aan te duiden. Tijdens haar loopbaan is de administratieve taal ook nog Frans.

In 1958 trouwt Annie met een Bruggeling en sluit ze, zonder al te grote bezwaren, haar werkcarrière af. Ze verhuist met haar man naar Brugge en omdat kinderdagverblijven op dat moment nog niet zo populair zijn, wordt ze uiteindelijk huisvrouw.

Sleutelhanger van textielfabriek Loutex in Gent.