Op 27 en 28 april kan je het museum gratis bezoeken naar aanleiding van Fair Fashion Fest.

Interview met Elvira Verschelde over haar werk in de Gentse textielindustrie

Beluister dit fragment uit het interview met Elvira, waarin ze vertelt over zichzelf en de start van haar werkleven. Dit fragment maakt deel uit van een uitgebreider interview in het kader van het project 'Hun werk, hun leven. Getuigenissen uit de Gentse textielwereld 1950-2010'.

Op 13-jarige leeftijd start Elvira Verschelde (°1926) haar loopbaan bij textielfabriek Dierman J.J. nv, waar ze een job aan de spilbanken van de twijnafdeling krijgt. Ze leert er de weversknoop en knoopt van maandag tot zaterdag bobijnen aan. Haar loon wordt berekend in ‘entreprise’: hoe meer ze werkt, hoe meer ze verdient.

Wanneer de Tweede Wereldoorlog uitbreekt, komt Elvira in Berlijn terecht waar ze twee jaar voor de spoorwegen werkt. Eind 1944 keert ze terug naar België en gaat opnieuw bij Dierman J.J. nv aan de slag.

Elvira blijft er werken tot 1965. In deze periode trekt ze het ouderlijke huis uit en trouwt ze. In de fabriek leert ze regelmatig nieuwe mensen kennen, waar ze veel vrienden aan overhoudt. Eén collega wordt later zelfs de meter van een van haar zonen.

In 1965 krijgen alle fabrieksarbeiders bij Dierman J.J. nv te horen dat er geen werk meer is en ze moeten gaan stempelen. Daarop gaat Elvira bij textielfabriek Desmet-Guequier nv werken. Maar ze blijft er niet lang en doet mee met een examen voor een baan als keukenhulp bij het Katholiek Technisch Atheneum. De job interesseert haar omwille van het hogere loon en de betere uren. Ze slaagt en blijft tot het einde van haar carrière aan 60-jarige leeftijd in de school werken.

Portret van Elvira.