• interviewer | De Baerdemaeker, Marieke |
  • objectnummer: AU00001-043
  • objectnaam: mondelinge bron
  • datum: 2018-04-03/
#huisvesting #Gent #textiel #begin 21ste eeuw #werkkleding #vakbond #arbeidsorganisatie #productieproces #arbeidsmigratie #arbeidsomstandigheden #opleiding #Milliken #werkuitrusting

Interview met Cagri Top over zijn werk in de Gentse textielindustrie

Beluister dit fragment uit het interview met Cagri, waarin hij vertelt over de arbeidsveiligheid bij Milliken. Dit fragment maakt deel uit van een uitgebreider interview in het kader van het project 'Hun werk, hun leven. Getuigenissen uit de Gentse textielwereld 1950-2010'.

De grootouders van Cagri Top (°1990) zijn met hun gezin vanuit Turkije naar België gekomen omwille van de werkgelegenheid. Ze gaan, net als Cagri’s ouders, tantes en nonkels, aan de slag in de textielindustrie. Nieuwsgierig naar het werkleven van zijn familie start ook Cagri na een opleiding kantooradministratie in de textielsector; in 2010 gaat hij aan de slag in de fabriek waar zijn vader werkt, DOMO Textiel.

Als machineoperator van een reeks twistmolens bestaat zijn werk erin om bobijnen te twisten. Na twee weken interne opleiding mag Cagri zijn machine alleen bedienen. Hij komt terecht in een ploegensysteem en moet de eerste weken sterk aan de routine van de wekelijkse ploegenwissel wennen.

De bobijnen die hij twist zijn altijd wit, omdat ze pas later in de fabriek worden geverfd. Bovendien draait elke molen zijn eigen kwaliteit van garen, waardoor Cagri perfect weet welke bobijnen op welke molen opgestoken worden.

In 2012 moet DOMO Textiel de boeken neerleggen. Cagri zag de sluiting al aankomen door de sterk verminderde hoeveelheid werk en het afschaffen van de weekendploeg. De volgende twee jaar doet hij diverse interimjobs, maar een vast contract blijft uit.

Cagri is de werkonzekerheid beu en solliciteert in 2014 spontaan bij textielfabriek Milliken. Hij mag er meteen met een vast contract aan de slag als machineoperator van de twistmolens, net zoals bij DOMO Textiel. Later promoveert hij er tot teamleider. In deze functie voert Cagri controles uit op de kwaliteit van de garens en de machines, kijkt hij na of er geen breuken zijn en meldt hij eventuele problemen aan zijn oversten.

In vergelijking met de eerdere ervaringen van zijn familie in de textielfabrieken merkt Cagri hoeveel de werkomstandigheden ondertussen verbeterd zijn. De werkplaatsen zijn een stuk properder en er is veel aandacht voor veiligheid. Zo moet iedereen bij Milliken een EHBO-opleiding volgen om een collega in nood te kunnen helpen.

T-shirt gebruikt als werkkleding bij Milliken Europe

T-shirt gebruikt als werkkleding bij Milliken Europe, 2015-2017.