Elke eerste donderdag van de maand is Late Donderdag. Dan blijft het museum open tot 22 uur.

• interviewer | De Baerdemaeker, Marieke |
    • geïnterviewde | Ahaddour, Mohammed | Gent
    • producent | Danse La Pluie
    • opdrachtgever | MIAT
  • objectnummer: AU00001-044
  • objectnaam: mondelinge bron
  • datum: 2018-04-05/
#Gent #textiel #einde 20ste eeuw #UCO Braun #productieproces #onderwijs en opleiding #arbeidsmigratie #werkuren #arbeidsomstandigheden #UCO Lokeren #ververij

Interview met Mohammed Ahaddour over zijn werk in de Gentse textielindustrie

Beluister dit fragment uit het interview met Mohammed, waarin hij vertelt over het emigreren naar België. Dit fragment maakt deel uit van een uitgebreider interview in het kader van het project 'Hun werk, hun leven. Getuigenissen uit de Gentse textielwereld 1950-2010'.

Mohammed Ahaddour (°1960) wordt geboren in Tanger, Marokko, maar komt samen met zijn familie naar België wanneer hij zes jaar oud is. Op dat moment werkt zijn vader al twee jaar in een textielfabriek in Lokeren. Mohammed studeert autotechnieken aan het Technicum in Antwerpen en gaat erna als autotechnieker in Heist-op-den-Berg aan het werk.

Door de verre afstand gaat Mohammed in Heist-op-den-Berg wonen. Zijn vader wil het contact echter niet verliezen en vraagt hem na enkele jaren om terug in Lokeren te komen wonen.

Mohammed is intussen getrouwd en kan aan de slag in de weverij van UCO Lokeren, de textielfabriek waar zijn vader werkt. De firma produceert geotextiel in verschillende kleuren naargelang de gebruiksdoeleinden en Mohammed helpt er vooral op logistiek vlak mee.

In 1988 start hij met een graduaatsopleiding informatica. Mohammed stapt eerst over naar de nachtploeg en later naar de weekendploeg om de lessen te kunnen bijwonen. Om zijn plaats in de weekendploeg te kunnen verzekeren, schakelt hij in 1989 over naar UCO Braun. Hij komt er in de veredeling terecht en staat in voor het kleuren van de katoengarens.

Zijn plan is om op de informatica-afdeling van UCO terecht te komen, maar tegen de tijd dat hij in 1991 afstudeert bestaat deze dienst niet meer. Hij blijft daarop werken bij UCO Braun, maar solliciteert ondertussen voor jobs die wel aansluiten bij zijn nieuwe diploma. Uiteindelijk kan Mohammed in 1992 starten op de IT-afdeling van Decatron, dat later deel wordt van de Kinepolis Group.

Binnenzicht van UCO Lokeren, 1970-1979.