Op 27 en 28 april kan je het museum gratis bezoeken naar aanleiding van Fair Fashion Fest.

Interview met Diane De Meyer over haar werk in de Gentse textielindustrie

Beluister dit fragment uit het interview met Diane, waarin ze vertelt over Filature Nouvelle Orléans nv, de fabriek waar ze werkte. Dit fragment maakt deel uit van een uitgebreider interview in het kader van het project 'Hun werk, hun leven. Getuigenissen uit de Gentse textielwereld 1950-2010'.

Diane De Meyer (°1932) belandt op toevallige wijze in de textielindustrie. Wanneer ze 14 jaar is, komt een werknemer van Filature Nouvelle Orléans nv haar moeder vragen of Diane in de fabriek mag komen werken. Rond 1946 is er een overaanbod aan jobs in de textielindustrie, waardoor textielarbeiders een set lakens cadeau krijgen als ze een nieuwe werkkracht kunnen aanleveren. Tot grote spijt van Diane, die liever verder wil studeren, stemt haar moeder in.

Voor Diane start haar carrière hierdoor enigszins in mineur, maar al snel vindt ze haar draai in het werkleven. Ze staat aan de ringspinmachines en klimt op tot monitrice. In deze functie neemt ze graag de jonge meisjes van de textielschool Henri Story onder haar hoede. Diane blijft in de textielfabriek werken tot aan haar pensioen in 1984.

Doorheen haar lange loopbaan ziet Diane de fabriek veranderen. De machines worden moderner, waardoor vooral de werksnelheid de hoogte in schiet. In 1972 neemt UCO de fabriek over. Dit betekent de komst van nieuwe bazen en een belangrijkere rol voor de vakbondsdélégués of vakbondsafgevaardigden. Die zorgen voor betere werkomstandigheden en meer aandacht voor veiligheid en welzijn.

Binnenzicht van spinnerij Filature Nouvelle Orléans nv, ca. 1975.