• interviewer | De Baerdemaeker, Marieke |
  • objectnaam: mondelinge bron
  • datum: 2017-08-25/

Interview met Philippe Bauters over zijn werk in de Gentse textielindustrie

Beluister dit fragment uit het interview met Philippe, waarin hij vertelt over de automatisering die UCO steeds meer invoerde in zijn gebouwen. Dit fragment maakt deel uit van een uitgebreider interview in het kader van het project 'Hun werk, hun leven. Getuigenissen uit de Gentse textielwereld 1950-2010'.

Weverij de Hemptinne plukt Philippe Bauters (°1963) na zijn opleiding mechanica aan het Hoger Technisch Instituut meteen van de schoolbanken. De textielfabrieken houden in die tijd de afstuderende technici in de gaten, op zoek naar potentiële werknemers om te rekruteren.

Op die manier rolt Philippe in 1981 in een baan als unifilist, waarbij hij verantwoordelijk is voor het produceren van nieuwe machineonderdelen als de oude kapot zijn.

Van 1983 tot 1984 doet hij zijn legerdienst en in tussentijd sluit weverij de Hemptinne haar deuren. De fabriek wordt helemaal overgebracht naar Brugge. Wanneer Philippe afzwaait, gaat hij daarom als monteur aan de slag bij UCO Braun. De job ligt hem goed, vooral omdat hij over de hele fabriek wordt ingezet. Tijdens zijn carrière ziet hij ook steeds meer aandacht voor veiligheid op het werk.

Na verloop van tijd biedt UCO hem een functie aan als verantwoordelijke van de staalkamer in de gebouwen in Ledeberg, wat hij van harte accepteert.

Philippe beslist in 1989 uit de textielindustrie te stappen. Hij voelt dat de sector ten einde loopt en wil niet wachten tot hij zijn ontslag krijgt. Hij duikt de arbeidsmarkt in en komt terecht bij het Havenbedrijf van Stad Gent, waar hij tot op vandaag werkt.

Hoofdzetel UCO Bellevue in Gent

Hoofdzetel UCO Bellevue in Gent, ca. 1970-1979.