• interviewer | De Baerdemaeker, Marieke |
  • objectnummer: AU00001-020
  • objectnaam: mondelinge bron
  • datum: 2017-09-28/
#huisvesting #Gent #textielfabriek #textiel #2de helft 20ste eeuw #spinnerij #textielarbeider #arbeidsmigratie #werkrelaties #arbeidsomstandigheden #UCO De Hemptinne #vrije tijd #arbeider

Interview met Faruk Köse over zijn werk in de Gentse textielindustrie

Beluister dit fragment uit het interview met Faruk, waarin hij vertelt over het harde werk bij UCO de Hemptinne. Dit fragment maakt deel uit van een uitgebreider interview in het kader van het project 'Hun werk, hun leven. Getuigenissen uit de Gentse textielwereld 1950-2010'.

Faruk Köse (°1948) groeit op in Emirdağ, Turkije. Wanneer hij zijn middelbare school afmaakt, komt hij via een vriend van zijn vader te weten dat er in België veel werk te vinden is. Faruk vertrekt op 17-jarige leeftijd samen met zijn vriend Mehmet richting Brussel, ondanks de waarschuwing van zijn vader voor het harde werk dat hem te wachten staat.

Aangekomen in Brussel logeren Faruk en Mehmet twee dagen in een huis met tien andere Turken. Daarna reizen ze naar Gent, waar hen werk in de textielindustrie wordt beloofd.

Na het regelen van de nodige papieren starten ze in 1965 samen in spinnerij UCO de Hemptinne. De waarschuwing van Faruks vader wordt al snel werkelijkheid. Het werk is zwaar, maar Faruk houdt vol. Vier jaar later is het tijd voor zijn legerdienst en trekt Faruk naar Turkije.

Na twee jaar keert hij getrouwd terug naar België, waar hij met zijn vrouw gaat samenwonen. Intussen heeft UCO de Hemptinne de deuren gesloten en Faruk volgt zijn oude personeelsdirecteur naar UCO Filature Nouvelle Orléans. Door de introductie van een nieuw systeem in de fabriek is het werkritme voor hem te snel en hij besluit over te stappen naar textielfabriek Fabelta. Het werk hier ligt hem beter.

Na twee jaar worden de chemische stoffen die Fabelta gebruikt Faruk te veel en gaat hij in plasticfabriek aan de slag. Hij werkt er graag, maar na een financiële crisis die de fabriek doormaakt krijgt Faruk na een loopbaan van vijf jaar samen met 41 andere collega’s zijn ontslag.

Vanaf dan, in 1978, zet Faruk de stap naar zelfstandigheid. Tot aan zijn pensioen in 2007 houdt hij een café, een bakkerij en vervolgens een kruidenierswinkel open.

Textielfabriek UCO de Hemptinne

Textielfabriek UCO de Hemptinne in Gent, 3de kwart 20e eeuw.