Op 27 en 28 april kan je het museum gratis bezoeken naar aanleiding van Fair Fashion Fest.

• interviewer | De Baerdemaeker, Marieke |
    • geïnterviewde | Coene, Johan | Waasmunster
    • producent | Danse La Pluie
    • opdrachtgever | MIAT
  • objectnummer: AU00001-019
  • objectnaam: mondelinge bron
  • datum: 2017-09-06/

Interview met Johan Coene over zijn werk in de Gentse textielindustrie

Beluister dit fragment uit het interview met Johan, waarin hij vertelt over het programma van de textielschool. Dit fragment maakt deel uit van een uitgebreider interview in het kader van het project 'Hun werk, hun leven. Getuigenissen uit de Gentse textielwereld 1950-2010'.

Na zijn middelbare school volgt Johan Coene (°1926) een opleiding tot bedrijfsleider in de bonnetterie en gaat in een bedrijf in Sint-Niklaas aan de slag. Zijn vader vindt echter dat hij niet genoeg verdiend en spoort hem aan in Gent verder te studeren.

Nadat Johan als technisch ingenieur afstudeert aan het Belgisch Textiel Instituut (BTI) leert hij als stagiair-ingenieur de kneepjes van het vak in textielfabriek UCO Galveston.

Een oproep voor kandidaat-leerkrachten in het technisch onderwijs wekt echter zijn interesse en hij solliciteert, met succes. Wat Johan op dat moment nog niet beseft, is hoe bepalend deze beslissing zal zijn voor zijn verdere carrière en het Gentse textielonderwijs.

Vanuit de textielsector is er vraag naar een moderne school en Johan helpt met de uitbouw daarvan via een nieuwe afdeling van het Technisch Instituut Carels. De leerlingen praktijkervaring laten opdoen in een actief textielbedrijf vormt een cruciale rol.

Na verloop van tijd melden ook arbeiders zich aan in de school om via een opleiding hun werk beter te kunnen uitvoeren of om er een opleiding tot meestergast te volgen. Als reactie daarop scheurt de textielafdeling zich in 1964 af van het Technisch Instituut Carels en gaat ze zelfstandig verder als Stedelijk Textielinstituut Henri Story. Wanneer de oude directeur overlijdt, promoveert Johan tot directeur van zowel het Carelsinstituut als het textielinstituut.

Johan hecht tijdens zijn loopbaan veel belang aan de sociale kant waarmee een school geconfronteerd wordt. Kinderen uit gezinnen met minder middelen helpt hij waar mogelijk en hij zorgt ook voor gezonde maaltijden voor de leerlingen.

In 1991 gaat Johan met pensioen. De leerlingenaantallen zijn op dat moment drastisch gedaald door de algemene teloorgang van de textielindustrie. Desondanks kan Johan terugblikken op een boeiende en rijkgevulde carrière.

Spinnerijafdeling van het Stedelijk Textielinstituut Henri Story

Spinnerijafdeling van het Stedelijk Textielinstituut Henri Story in Gent, ca. 1970.