Op 27 en 28 april kan je het museum gratis bezoeken naar aanleiding van Fair Fashion Fest.

Interview met Helena Van de Sijpe over haar werk in de Gentse textielindustrie

Beluister dit fragment uit het interview met Helena, waarin ze vertelt over het productieproces in de textielfabriek. Dit fragment maakt deel uit van een uitgebreider interview in het kader van het project 'Hun werk, hun leven. Getuigenissen uit de Gentse textielwereld 1950-2010'.

Wanneer Helena Van de Sijpe (°1929) in 1943 haar verplichte schooljaren heeft afgewerkt, wil haar moeder graag dat ze naar de handelsschool aan de Coupure in Gent gaat. Maar door de oorlog die op dat moment woedt, wil Helena echter liever centen verdienen. Haar moeder gaat akkoord, maar drukt haar op het hart dat dit haar enige kans is om verder te studeren. Helena zal er nooit spijt van krijgen.

Haar eerste job vindt ze bij bakelietfabriek Vynckier Frères & Compagnie SA. Al snel schakelt ze over naar textielfabriek Dierman J.J. nv, waar ze aan de spilbanken op de twijnafdeling terechtkomt. Ze werkt van maandag tot zaterdag en moet zelf een werkschort van thuis meebrengen.

Terwijl ze bij Dierman werkt, wordt haar zoon geboren. Helena kan haar job behouden dankzij haar schoonmoeder die de jongen de eerste jaren voor hij naar school moet opvangt. Maar in 1965 heeft de fabriek geen werk meer en moet Helena op zoek naar een nieuwe job. Al snel kan ze aan de slag bij textielfabriek Filature Nouvelle Orléans nv. Ook hier staat ze op de twijnafdeling.

Via een collega in de fabriek komt ze te weten dat de nijverheidsschool medewerkers zoekt en Helena besluit hierop in te gaan. Ze amuseert zich goed op de school en spendeert er een tiental jaar van haar loopbaan.

Na haar job op de school komt Helena terecht in de keuken van het AZ Sint-Lucas in Gent. Maar al gauw merkt ze dat het werk haar niet ligt. Ze houdt haar ogen open voor andere jobmogelijkheden. Uiteindelijk kan ze aan de slag als conciërge in de sociale gebouwen in Zwijnaarde, waar Helena op dat moment ook zelf woont. Ze zal er blijven werken tot aan het einde van haar carrière rond 1975.

Textielfabriek UCO Filature Nouvelle Orléans in Gent

Textielfabriek UCO Filature Nouvelle Orléans in Gent, ca. 1980.