Op woensdag 1 mei is het museum gesloten. Donderdag 2 mei blijven de deuren open tot 22 uur voor Late Donderdag.

Interview met Rolanda De Langhe over haar werk in de Gentse textielindustrie

Beluister dit fragment uit het interview met Rolanda, waarin ze haar functie als inknoopster uit de doeken doet. Dit fragment maakt deel uit van een uitgebreider interview in het kader van het project 'Hun werk, hun leven. Getuigenissen uit de Gentse textielwereld 1950-2010'.

In navolging van haar vader Cyril en broer Albert start Rolanda De Langhe (°1950) in 1964 haar loopbaan in textielfabriek Cotonnière E.J. Braun (vanaf 1967: UCO Braun). Elke dag fietsen ze samen naar het werk.

Ze krijgt er een job in de twijnafdeling en moet bobijnen inknopen, een werkje dat vaak door jonge meisjes wordt uitgevoerd. Rolanda draait gemakkelijk mee, omdat haar vader haar al de nodige knopen aanleerde nog voor ze begon met werken.

Na verloop van tijd stuurt haar baas haar door naar de Barber-Colman, een machine om in grote aantallen bobijnen op te maken. Rolanda staat aan de achterkant van de machine en moet continu bobijnen aanvullen op een rek. Het is hard werk, zeker als er vaak van garen gewisseld wordt.

In 1972 wordt het zware werk Rolanda te veel. Ze merkt ook dat de textielfabrieken leeg beginnen te lopen en gaat op zoek naar een andere job. Ze komt terecht bij supermarkt Unic in Mariakerke, waar ze een jaar blijft. Uiteindelijk gaat ze opnieuw haar vader achterna en start een job bij de Gentse bandenfabrikant Bergougnan Belge.

Een warpmolen type Barber-Colman

Een warpmolen type Barber-Colman, de machine waaraan Rolanda leert werken, ca. 1950-1965.