Interview met Albert De Langhe over zijn werk in de Gentse textielindustrie

Beluister dit fragment uit het interview met Albert, waarin hij vertelt over eten op het werk in textielfabriek Cotonnière E.J. Braun. Dit fragment maakt deel uit van een uitgebreider interview in het kader van het project 'Hun werk, hun leven. Getuigenissen uit de Gentse textielwereld 1950-2010'.

Wanneer Albert De Langhe (°1947) zijn verplichte schooljaren afmaakt, begint hij in 1961 les te volgen aan de stedelijke vakschool Carels-Nicaise-De Ridder. Maar al na enkele maanden is hij het beu en wil hij gaan werken. De volgende dag al neemt zijn vader Cyril hem mee naar textielfabriek Cotonnière E.J. Braun. Enkele jaren later komt ook zijn jongere zus Rolanda in hetzelfde bedrijf werken.

Albert start in de fabriek als buizenlegger in de twijnafdeling. Hij groeit door tot inknoper en wordt later net als zijn vader molenman, om het garen te produceren.

In 1966 vertrekt Albert voor een jaar naar het leger. Zijn verbazing is groot wanneer hij terugkeert naar de fabriek en merkt dat het werk er fors gedaald is. Het contrast met de situatie voor zijn vertrek, wanneer er soms overgewerkt moest worden om rond te geraken, is dan ook groot.

Hij besluit niet in de textielfabriek te blijven en vindt nieuw werk in een bloemisterij. Het loon ligt er echter laag en om zijn gezin te kunnen onderhouden maakt Albert de overstap naar metaalbedrijf La Floridienne in Gent. Maar door de ongezonde aard van het werk zegt Albert het metaalbedrijf na anderhalf jaar vaarwel. Hij klopt vervolgens aan bij papierfabriek Papeterie de Belgique, waar hij de rest van zijn loopbaan uitzit.

Binnenzicht van textielfabriek Cotonnière E.J. Braun in Gent

Binnenzicht van textielfabriek Cotonnière E.J. Braun in Gent, ca. 1950-1970.