• interviewer | De Baerdemaeker, Marieke |
  • objectnummer: AU00001-034
  • objectnaam: mondelinge bron
  • datum: 2018-01-12/
#Gent #textiel #2de helft 20ste eeuw #begin 21ste eeuw #UCO Braun #loon #arbeidsorganisatie #productieproces #onderwijs en opleiding #werkuren #werkrelaties #opleiding #UCO Destelbergen #UCO Laarne

Interview met Monique De Rycke over haar werk in de Gentse textielindustrie

Beluister dit fragment uit het interview met Monique, waarin ze vertelt wat haar job bij UCO allemaal inhield. Dit fragment maakt deel uit van een uitgebreider interview in het kader van het project 'Hun werk, hun leven. Getuigenissen uit de Gentse textielwereld 1950-2010'.

Al van jongs af aan is Monique De Rycke (°1945) geïnteresseerd in wetenschap. In de middelbare school volgt ze ‘wetenschappelijke A’, een richting met een sterke focus op wiskunde, en doorloopt daarna nog een opleiding tot laboratorium-assistent aan de Katholieke Hogeschool Sint-Lieven.

Na het afronden van een D-cursus om te mogen lesgeven, start Monique met een vervangingsopdracht in een school in de Vogelhoek-wijk in Melle. Ze neemt er de wetenschappelijke vakken voor haar rekening. Helaas komt daar ook het besef dat het onderwijs niets voor haar is en ze liever in een bedrijf gaat werken.

Tijdens haar job als leerkracht krijgt Monique een aanbod van textielgigant UCO om een nieuw laboratorium op te starten in de fabriek in Destelbergen. Ze accepteert dit van harte en volgt zelfs in avondschool een opleiding tot industrieel textielingenieur, omdat ze weinig kennis over textiel heeft.

In het labo voert Monique scheikundig onderzoek uit naar problemen die opdoemen tijdens het spin-, weef- of verfproces. Ze experimenteert daarnaast ook met het verven van denim voor UCO Braun. Ze voelt dat haar werkgever ambitieus is op het vlak van onderzoek en innovatie. Haar job is intensief en vraagt veel van haar, maar Monique voert ze met gedrevenheid en enthousiasme uit.

Na zes jaar verhuizen het labo en Monique naar UCO Laarne, waar ze verder werkt tot 1987. Dat jaar besluit ze UCO te verlaten. De volgende drie jaar van haar loopbaan doet Monique onderzoek voor een wolspinnerij in Zulte en een textielbedrijf in Eeklo.

Wanneer ze in 1990 zonder werk komt te zitten, besluit Monique om opnieuw bij UCO aan te kloppen. Ze kan er aan de slag bij UCO Braun, waar ze verantwoordelijk wordt voor alles wat met milieu te maken heeft. In die functie ziet ze de normen doorheen de jaren steeds strenger worden.

In 2003 krijgt ze de kans om met brugpensioen te gaan. Monique wil eigenlijk graag verder blijven werken. Maar wanneer ze merkt dat de nadelen niet opwegen tegen de voordelen, sluit ze toch met voldoening haar textielcarrière af.

Textiellaboratorium van UCO in Gent

Textiellaboratorium van UCO in Gent, ca. 1950-1965.