Op 27 en 28 april kan je het museum gratis bezoeken naar aanleiding van Fair Fashion Fest.

• interviewer | De Baerdemaeker, Marieke |
    • geïnterviewde | Van De Walle, Hilda | Mariakerke (Gent)
    • producent | Danse La Pluie
    • opdrachtgever | MIAT
  • objectnummer: AU00001-003
  • objectnaam: mondelinge bron
  • datum: 2017-06-23/

Interview met Hilda Van De Walle over haar werk in de Gentse textielindustrie

Beluister dit fragment uit het interview met Hilda, waarin ze vertelt over de job die ze uitoefende in de fabriek. Dit fragment maakt deel uit van een uitgebreider interview in het kader van het project 'Hun werk, hun leven. Getuigenissen uit de Gentse textielwereld 1950-2010'.

In de gloriedagen van de Gentse textielindustrie kon je, als je je job in de ene fabriek beu was, gewoon de volgende binnenwandelen om er meteen aan het werk te gaan. Een tijd die Hilda Van de Walle (°1944) maar al te goed gekend heeft.
Na een eerste werkervaring als schoonmaakhulp in een klooster komt ze in de Filature de Coton Motte Frères terecht, de fabriek waar ook haar moeder werkt. Daarna gaat ze nog aan de slag bij Desmet-Guequier NV en La Louisiane NV.

Aan deze laatste fabriek houdt ze goede herinneringen over. Met haar collega’s komt ze goed overeen en ook de bazen liggen haar. Toch staat Hilda graag op haar strepen, waardoor een sporadische discussie niet te vermijden valt. Samen komen ze echter steeds tot een oplossing.

Ze verlaat haar job bij La Louisiane NV om een tijdje voor haar kinderen te zorgen. Wanneer ze merkt dat het moeilijker wordt om rond te komen, klust ze bij als schoonmaakhulp bij diverse bedrijven. Na een loopbaan van 50 jaar gaat ze op 64-jarige leeftijd op pensioen.

Binnenzicht van textielfabriek La Louisiane NV in Gent, maart 1979.