• interviewer | De Baerdemaeker, Marieke |
  • objectnummer: AU00001-004
  • objectnaam: mondelinge bron
  • datum: 2017-06-15/
#Gent #textielfabriek #textiel #einde 20ste eeuw #spinnerij #weverij #arbeidsorganisatie #productieproces #UCO nv #fabrieksgebouw #opleiding #automatisering

Interview met Ivan Meert over zijn werk in de Gentse textielindustrie

Beluister dit fragment uit het interview met Ivan, waarin hij vertelt over een van zijn projecten bij UCO. Dit fragment maakt deel uit van een uitgebreider interview in het kader van het project 'Hun werk, hun leven. Getuigenissen uit de Gentse textielwereld 1950-2010'.

Wanneer Ivan Meert (°1951) in 1973 afstudeert als technisch ingenieur (nu industrieel ingenieur) elektromechanica, komt hij niet meteen in de textielsector terecht. De eerste tien jaar van zijn professionele carrière oefent hij jobs uit bij onder andere Shell en Eternit.

Het is 1986 wanneer zijn vader hem uiteindelijk overtuigt om over te stappen naar UCO, het bedrijf waar hij zelf werkt. Ivan wordt er aangenomen voor alles wat met logistiek te maken heeft en zijn komst betekent een grote technische evolutie voor UCO.

Vanuit de Bellevuetoren in Ledeberg, het hoofdkantoor van UCO, wordt hij uitgestuurd naar de verschillende vestigingen om er studies uit te voeren. Hij praat met verschillende mensen in en rond de fabrieken om te onderzoeken waar automatisering mogelijk is.

Dit mondt uit in onder andere nieuwe software voor de productie, een geautomatiseerd weefselmagazijn en de introductie van barcodes die door de arbeiders in de fabriek gescand worden.

Zijn job bij UCO bevalt Ivan heel erg en hij blijft er werken tot de sluiting in 2009. De sluiting komt als een verrassing voor hem, ook al ziet hij het werkvolk doorheen de jaren alsmaar minderen en blijven nieuwe investeringen uit. Hij voorspelt een grote reorganisatie van het bedrijf, maar wanneer de stopzetting officieel een feit is, besluit hij met pensioen te gaan.

Ivan Meert tussen twee oud-collega’s van UCO, onder wie Marleen Vindevogel (links).