Elke eerste donderdag van de maand is Late Donderdag. Dan blijft het museum open tot 22 uur.

Interview met Thierry Heirbrant over zijn werk in de Gentse textielindustrie

Beluister dit fragment uit het interview met Thierry, waarin hij vertelt over zijn functie als preventieadviseur. Dit fragment maakt deel uit van een uitgebreider interview in het kader van het project 'Hun werk, hun leven. Getuigenissen uit de Gentse textielwereld 1950-2010'.

Thierry Heirbrant (°1953) gaat in 1984 als bouwkundig ingenieur aan de slag bij UCO. Hij is er verantwoordelijk voor de opstart van het waterzuiveringsstation van UCO Laarne en is hierdoor een milieucoördinator avant la lettre. Doorheen zijn carrière ziet hij de normen steeds strenger worden.

Daarna groeit Thierry door tot milieucoördinator voor UCO Braun. Hij combineert dit met de functie van preventieadviseur, de job die hem het meest voldoening zal geven. Door op de juiste plaatsen nieuwe maatregelen in te voeren, zorgt hij ervoor dat ongelukken op het werk zoveel mogelijk vermeden worden. Thierry zelf ziet zeker het nut in van deze acties, bijvoorbeeld het verplicht dragen van een veiligheidsbril, maar merkt dat zijn collega’s in de fabrieken en op de bureaus soms moeilijker te overtuigen zijn.

Wanneer steeds meer UCO-fabrieken sluiten, vreest Thierry nog niet meteen voor zijn job. Zolang er personeel aan de slag is, is er ook een preventieadviseur nodig. Na de officiële sluiting van UCO Braun in 2009 gaat hij op 56-jarige leeftijd, naar eigen zeggen veel te vroeg, met pensioen en vult zijn tijd met vrijwilligerswerk.

Verwarmingsketels en waterinstallatie in textielfabriek UCO Laarne, ca. 1970.