Op 27 en 28 april kan je het museum gratis bezoeken naar aanleiding van Fair Fashion Fest.

Interview met Roland Delcourt over zijn werk in de Gentse textielindustrie

Beluister dit fragment uit het interview met Roland, waarin hij vertelt over het einde van de fabriek UCO Desmet-Guequier. Dit fragment maakt deel uit van een uitgebreider interview in het kader van het project 'Hun werk, hun leven. Getuigenissen uit de Gentse textielwereld 1950-2010'.

De textielloopbaan van Roland Delcourt (°1956) begint eerder toevallig. Als kind verblijft hij in het jeugdtehuis Jongensstad in Drongen, . Ze staat dit toe onder één voorwaarde: hij moet gaan werken.
Roland schiet meteen in actie en klopt aan bij het bedrijf dat het dichtst bij zijn huis ligt. Na enkele testen wordt hij er aanvaard en zo start hij zijn eerste job bij UCO Desmet-Guequier.

Ondanks het feit dat hij om vijf uur moet opstaan om in de ochtendploeg bobijnen af te nemen, werkt hij er heel graag. De gejaagdheid waarmee jobs de dag van vandaag gepaard gaan, kent hij niet.

Wanneer de fabriek sluit, wordt Roland overgeplaatst naar Braun waar hij werk aan de kaarden uitvoert. Hij vindt er zijn draai echter niet en zegt de textielindustrie na twee jaar – en met spijt in het hart – vaarwel. Later volgen diverse jobs in uiteenlopende sectoren, maar aan zijn periode in de textielfabriek houdt Roland nog altijd de mooiste herinneringen over.

Roland aan de spilbank in de fabriek Desmet-Guequier, 3de kwart 20e eeuw.