Interview met Johan Van Bel over zijn werk in de Gentse textielindustrie

Beluister dit fragment uit het interview met Johan, waarin hij vertelt over de sluiting van de textielfabriek Cotonnières des Flandres. Dit fragment maakt deel uit van een uitgebreider interview in het kader van het project 'Hun werk, hun leven. Getuigenissen uit de Gentse textielwereld 1950-2010'.

Een lange schoolcarrière is niet voor Johan Van Bel (°1957) weggelegd. Zijn moeder merkt al snel dat hij er weinig interesse in heeft en stuurt hem naar textielfabriek Cotonnière des Flandres in de Kempstraat in Gent.

Johan leert er werken op de oude twijnmachines en wordt later verantwoordelijk voor het vervoeren van de bobijnen doorheen de fabriek. Tijdens zijn textielloopbaan ziet hij hoe nieuwe, computergestuurde machines in gebruik genomen worden. Duitse ingenieurs en techniekers komen ze installeren. Johan mag op enkele van deze machines werken.

Ondanks deze investeringen gaat het steeds slechter met de fabriek. Er is minder werk en veel arbeiders moeten regelmatig stempelen. Johan heeft geluk: omdat hij met de nieuwe machines werkt, kan hij blijven doorwerken.

Rond 1978 vertrekt hij voor zijn legerdienst. Wanneer hij een jaar later terugkomt, is er geen fabriek meer om in te werken. Het faillissement is officieel en Johan helpt nog bij de opkuis.

Daarna begint Johan een kruidenierszaak samen met zijn toenmalige vrouw, die ook in de textielfabriek werkte en haar job verloren was. Ze houden de winkel open tot hun scheiding in 1984.

Wat volgt, zijn diverse tijdelijke jobs. Johan gaat onder andere aan de slag bij enkele vrije radiozenders, werkt als kok bij een woonzorgcentrum en start zijn eigen café in Zomergem. Toch blikt hij nog altijd met goede herinneringen op de textielfabriek terug.

Textielfabriek Cotonnière des Flandres

Textielfabriek Cotonnière des Flandres in Gent, ca. 1980.