Op woensdag 1 mei is het museum gesloten. Donderdag 2 mei blijven de deuren open tot 22 uur voor Late Donderdag.

Interview met Albérique De Swaer over zijn werk in de Gentse textielindustrie

Beluister dit fragment uit het interview met Albérique, waarin hij vertelt over de middagpauzes in textielfabriek Filature de Rooigem. Dit fragment maakt deel uit van een uitgebreider interview in het kader van het project 'Hun werk, hun leven. Getuigenissen uit de Gentse textielwereld 1950-2010'.

Albérique De Swaer (°1934) groeit op tijdens de Tweede Wereldoorlog. Wanneer hij in 1948 op 14-jarige leeftijd in het werkleven stapt, voelt hij zich al volwassen. Net als elke andere jongere in Gent die op zoek is naar een job komt hij in de textielindustrie terecht. Zijn ouders zorgen voor een plek in Filature de Rooigem. Ook zijn zus en vijf broers komen allemaal in Gentse textielfabrieken terecht.

Hij start in de kuisploeg en klimt op tot spinner in de nachtploeg, wat beter verdient dan de dagploeg. Op dat moment werkt hij van 10 uur ’s avonds tot 5 uur ’s morgens. Albérique legt een traject van 11 jaar af in Filature de Rooigem, dat in 1950 even onderbroken wordt door twee jaar legerdienst. Wanneer hij na zijn legerdienst terugkeert naar de fabriek, volgt hij vrijwillig een EHBO-opleiding om kleine, sporadische wonden te kunnen verzorgen.

In 1960 begint de werkgelegenheid in de textielindustrie af te nemen en Albérique stapt over naar kartonfabriek Bowater-Philips. Hij neemt een baan als volploegbaas aan en leert er zijn vrouw kennen.

Na tien jaar bij Bowater-Philips stoot hij op de grenzen van de functie en gaat hij op zoek naar ander werk. Albérique komt terecht bij de Universiteit Gent, waar hij aankoopverantwoordelijke van studentenhome Vermeylen wordt.

Nog eens tien jaar later verliest hij zijn interesse in de job en gaat aan de slag als conciërge bij een verzekeringsbedrijf. Na een diverse carrière van 46 jaar gaat Albérique uiteindelijk met pensioen.

Binnenzicht in spinnerij UCO Rooigem

Binnenzicht in spinnerij UCO Rooigem, vroeger Filature de Rooigem, ca. 1970.