Op 27 en 28 april kan je het museum gratis bezoeken naar aanleiding van Fair Fashion Fest.

• interviewer | De Baerdemaeker, Marieke |
    • geïnterviewde | Van de Veire, Lucienne | Waarschoot
    • producent | Danse La Pluie
    • opdrachtgever | MIAT
  • objectnummer: AU00001-014
  • objectnaam: mondelinge bron
  • datum: 2017-08-18/
#Gent #textielfabriek #textiel #3de kwart 20ste eeuw #kinderarbeid #textielarbeidster #La Louisiane nv #arbeidster #arbeidsomstandigheden #vrije tijd #sociale dienst #UCO La Louisiane

Interview met Lucienne Van de Veire over haar werk in de Gentse textielindustrie

Beluister dit fragment uit het interview met Lucienne, waarin ze vertelt over het harde werk op jonge leeftijd in de fabriek. Dit fragment maakt deel uit van een uitgebreider interview in het kader van het project 'Hun werk, hun leven. Getuigenissen uit de Gentse textielwereld 1950-2010'.

De textielcarrière van Lucienne Van de Veire (°1940) valt kort samen te vatten. Tot haar 14 jaar gaat ze naar school in Beke en start daarna via kennissen aan een ringspinmachine in de spinnerijafdeling van de fabriek La Louisiane nv in Gent.

Ze leert de handelingen via een collega en doet het werk graag, ook al begint de werkdag voor Lucienne al om 5 uur. Ze ziet er het voordeel van in, want na haar shift heeft ze ‘s namiddags veel tijd om door de winkelstraten te slenteren.

Een van Luciennes mooiste herinneringen aan de textielsector zijn de vriendschappen die ze er smeedt. Minder leuk is dat ze aan haar ene oor niet meer zo goed hoort door de blazers in de fabriek.

Bij de geboorte van haar zoon in 1969 besluit Lucienne te stoppen met werken. Kinderdagverblijven bestaan op dat moment nog niet en ze kiest ervoor om huisvrouw te worden.

Lucienne (onderste rij, eerste van links) met enkele collega's in de fabriekstuin van La Louisiane nv in Gent, 3de kwart 20e eeuw.