Op 27 en 28 april kan je het museum gratis bezoeken naar aanleiding van Fair Fashion Fest.

Interview met Marcel Scheirlinck over zijn werk in de Gentse textielindustrie

Beluister dit fragment uit het interview met Marcel, waarin hij vertelt over het woon-werkverkeer naar de fabriek. Dit fragment maakt deel uit van een uitgebreider interview in het kader van het project 'Hun werk, hun leven. Getuigenissen uit de Gentse textielwereld 1950-2010'.

Als 14-jarige jongen komt Marcel Scheirlinck (°1931) terecht in de kuisploeg van textielfabriek Desmet-Guequier nv. Later staat hij aan de spinmolens. Hij werkt zich op tot bommensleper, waarbij hij zorgt voor het transport van de bobijnen doorheen de fabriek, en uiteindelijk ploegbaas.

Al snel leert hij in de fabriek zijn vrouw kennen en ze trouwen in 1949. Hun eerste dochter wordt een jaar later geboren en ze krijgen van de fabriek een pakket katoenartikelen cadeau, wat in de naoorlogse jaren meer dan welkom is.

In 1950 start Marcel zijn legerdienst en wanneer hij twee jaar later afzwaait, kan hij opnieuw als ploegbaas in de fabriek aan de slag. Maar Marcel is ambitieus en hij richt zijn pijlen op de job van meestergast, een trapje hoger op de ladder. Wanneer de plaats vrijkomt, is de ontgoocheling dan ook groot wanneer hij naast de job grijpt omdat hij vakbondsdélégué of vakbondsafgevaardigde is. Daarop beslist hij de textielindustrie te verlaten.

Er volgt een carrière van zeven jaar bij een fruithandel, waar hij dubbel zoveel uren klopt als in de textielfabriek. Via een kennis komt hij uiteindelijk terecht bij koffiehandelaar Rombouts. Ook daar werkt Marcel zich op, van vertegenwoordiger tot district manager, om daarna op 55-jarige leeftijd met pensioen te gaan.

Groepsfoto van enkele werknemers bij de UCO-bus die hen onder andere van Oosterzele naar de fabriek in Gent brengt.