Op 27 en 28 april kan je het museum gratis bezoeken naar aanleiding van Fair Fashion Fest.

Interview met Leopold Verhoene over zijn werk in de Gentse textielindustrie

Beluister dit fragment uit het interview met Pauly, waarin hij vertelt over de textielfabriek waar hij voor het eerst ging werken. Dit fragment maakt deel uit van een uitgebreider interview in het kader van het project 'Hun werk, hun leven. Getuigenissen uit de Gentse textielwereld 1950-2010'.

Leopold ‘Pauly’ Verhoene (°1936) is 14 jaar wanneer hij de schoolbanken verlaat en de fabriek Usines Cotonnières de Belgique binnenwandelt. Omdat hij zo’n goede leerling is, probeert de schooldirecteur zijn moeder nog te overhalen hem verder te laten studeren, maar tevergeefs. Pauly moet gaan werken.

Zijn eerste job bestaat uit het opsteken van spoelen in de trommels van een tachtigtal weefgetouwen. Ze mogen nooit leeglopen, want anders vallen de getouwen stil en wordt de wever slechtgezind.

Na verloop van tijd klimt Pauly op tot hulpwever en leert hij de weversknoop leggen. Deze stevige en in het weefsel onzichtbare knoop is de enige knoop die niet breekt als hij door de machines gaat. Uiteindelijk gaat hij aan de slag als wever. Door deze promoties verdient Pauly ook telkens meer geld en gaat hij graag werken.

Wanneer de fabrieken minder werk krijgen en de arbeiders meer moeten stempelen, besluit Pauly de textielindustrie te verwisselen voor de chemie-industrie, waar de werkgelegenheid beter is.

Toch is de passie voor het vak altijd blijven hangen. Tot op vandaag werkt Pauly als vrijwilliger op de weefgetouwen in de textielafdeling van het Industriemuseum.

Textielfabriek Usines Cotonnières de Belgique in Gent, 3de kwart 20e eeuw.