Op 27 en 28 april kan je het museum gratis bezoeken naar aanleiding van Fair Fashion Fest.

Interview met Madeleine Tondeleir over haar werk in de Gentse textielindustrie

Beluister dit fragment uit het interview met Madeleine, waarin ze vertelt over het vroege opstaan om in de textielfabriek te gaan werken. Dit fragment maakt deel uit van een uitgebreider interview in het kader van het project 'Hun werk, hun leven. Getuigenissen uit de Gentse textielwereld 1950-2010'.

In het oorlogsjaar 1944 begint Madeleine Tondeleir (°1930) te werken in een wasserij op de Dendermondsesteenweg in Gent. Door het vuile werk amuseert ze zich niet en gaat ze aan de slag bij een papierproductiebedrijf.

Deze job doet ze wel graag, maar toch beslist ze behoorlijk snel om opnieuw te veranderen. Dit keer verhuist Madeleine naar textielfabriek Desmet-Guequier nv, waar enkele familieleden werken. Ze leert de handelingen van de spinnerij vlotjes. Na verloop van tijd voert ze het ‘entreprisewerk' (werk dat per stuk betaald wordt) steeds sneller uit en werkt zo een mooi loon bij elkaar. Om nog meer te kunnen verdienen, stapt ze uiteindelijk over naar ploegenwerk.

Maar het werk in de fabriek is zwaar. En wanneer de textielarbeiders van Desmet-Guequier nv door technische problemen plots drie dagen in de week verplicht moeten stempelen, verandert Madeleine een laatste keer van job.

Ze gaat aan de slag in supermarkt GB. Haar loon is een stuk lager, maar het werk is comfortabeler. Als werknemer krijgt ze er ook de kans om na de werkuren diverse cursussen te volgen en ze grijpt dit met beide handen. Ze schoolt zich onder andere bij in Frans, Engels, boekhouden en EHBO. Op dit moment leert ze ook haar partner Edmond kennen. Madeleine blijft tot aan haar pensioen bij GB werken.

Binnenzicht van katoenspinnerij UCO Desmet-Guequier, vroeger Desmet-Guequier nv, ca. 1960-1975.