Elke eerste donderdag van de maand is Late Donderdag. Dan is het museum open tot 22 uur.

Interview met Conny Van Neste over haar werk in de Gentse textielindustrie

Beluister dit fragment uit het interview met Conny, waarin ze vertelt over de nieuwe spinmachine waarop ze mocht werken bij La Lys nv. Dit fragment maakt deel uit van een uitgebreider interview in het kader van het project 'Hun werk, hun leven. Getuigenissen uit de Gentse textielwereld 1950-2010'.

In 1985, net nadat ze getrouwd is, begint Conny Van Neste (°1964) in vlasspinnerij Lys-Liève nv te werken. Ze is er niet alleen, want – naast haar moeder Clementine – werken nog 14 andere familieleden in deze fabriek.

Conny begint als spinster en werkt in ploeg. De ene week start haar werkdag in de voormiddag, de week erop in de namiddag. De namiddagploeg vindt Conny het lastigst, want de ochtendploeg laat de machines niet altijd goed achter. Daardoor begint ze haar werk vaak al met wat achterstand, en de daarbij horende stress.

Na verloop van tijd krijgt Conny de kans om een prototype van een nieuwe spinmachine uit te testen.  De spoelen worden automatisch afgetrokken op deze machine. Maar ondanks het innovatieve proces blijft het werk hard. Het vlas dat ze moet bewerken is stug en ze houdt er vaak snijwonden in haar vingers aan over.

Conny blijft in de textielfabriek totdat ze begint te voelen dat het werk afneemt. In 1999 dient ze haar ontslag in en een jaar later sluit de fabriek ook effectief de deuren. Na haar job in de textielsector gaat Conny aan de slag bij het Wit-Gele Kruis, waar ze 16 jaar blijft. Sinds 2015 werkt ze als poetshulp.

Conny (onderste rij in het midden) met collega’s in vlasspinnerij Lys-Liève nv.