Interview met Clementine De Bruyne over haar werk in de Gentse textielindustrie

Beluister dit fragment uit het interview met Clementine, waarin ze vertelt over het verwerkingsproces van vlas bij Lys-Liève nv. Dit fragment maakt deel uit van een uitgebreider interview in het kader van het project 'Hun werk, hun leven. Getuigenissen uit de Gentse textielwereld 1950-2010'.

Op 14-jarige leeftijd start Clementine De Bruyne (°1940) haar loopbaan in een kaderfabriek in Gentbrugge. De naoorlogse periode is volop aan de gang en er is werk in overvloed. Na twee jaar wordt ze echter ontslagen en komt ze in vlasfabriek Baertsoen-Buysse terecht. Ook haar beide ouders werken daar, maar ze werken alle drie in een andere ploeg. De lonen worden op dat moment nog elke twee weken in een envelop bij de arbeiders in de fabriek rondgebracht.

Clementine start als aftrekster van de volle spoelen en groeit daarna door naar de uitrekbanken. Daarop worden de katoenlonten uitgerekt tot één lont van gelijkmatige dikte. Later schuift ze door naar de kammachines, waar ze het grootste deel van haar loopbaan bij Baertsoen-Buysse doorbrengt. Toch raakt ze het continue veranderen van machine beu en zegt haar baan op.

Clementine komt voor een jaar terecht bij de Vereenigde Gentse Spinnerijen, maar daar ligt het tempo te hoog. Ze onderneemt een nieuwe poging in de weverij van Milliken. Maar omdat ze haar hele carrière al in een spinnerij werkt, vindt ze ook daar haar draai niet. Na drie maanden stopt ze.

Uiteindelijk neemt ze een baan aan in vlasfabriek Lys-Liève nv. Daar werken op een bepaald moment wel 15 familieleden van haar, waaronder ondertussen ook haar dochter Conny. Clementine werkt er 20 jaar, tot aan haar pensioen in 1986. Al die tijd staat ze er aan de kammachines, net zoals bij Baertsoen-Buysse destijds.

Clementine (onderste rij in het midden) met collega’s op een decoratiefeest.