OPEN CALL: RESIDENTIE AFRIKAANS TEXTIEL

22/03/2022

In het kader van onze nieuwe tijdelijke expo ‘Pagne Africain’ gaan we op zoek naar een Artist in Residence die zich door Afrikaanse stoffen, textieltechnieken en de museumcollectie wil laten inspireren.

Foto's: Martin Corlazzoli

PAGNE AFRICAIN

De tentoonstelling Pagne Africain dompelt je onder in de rijke Afrikaanse textielcultuur. Een eigenzinnige selectie Afrikaanse stoffen brengt je naar alle hoeken van het continent. De stoffen illustreren niet alleen de kennis en kunde van de makers, maar ook de geschiedenis, spiritualiteit en betekenis die de verschillende motieven en weefsels uitademen.

De veelzijdige verzameling Afrikaanse stoffen en kledingstukken van Stella Nyanchama Okemwa vormt de basis voor deze expo. Zij treedt op als gastcurator en stelt een deel van haar privécollectie tentoon. Het resultaat is een kleurrijk overzicht van 11 soorten stoffen in verschillende uitvoeringen en stalen, voorzien van historische, culturele en technische achtergrondinformatie.

Pagne Africain gaat in dialoog met de collectie van het Industriemuseum. De setting van de voormalige katoenspinnerij wakkert niet alleen het bewustzijn aan rond het maakproces en vakmanschap dat met de stoffen verbonden is. Het Industriemuseum presenteert ook enkele stukken uit de eigen collectie: textielstalen van Gentse fabrikanten bestemd voor de Afrikaanse markt belichten een vrijwel ongekend stukje textielgeschiedenis.

DE RESIDENTIE

Naar aanleiding van die nieuwe tijdelijke expo Pagne Africain gaan we op zoek naar een Artist in Residence die zich van maandag 9 mei tot en met dinsdag 7 juni 2022 wil laten inspireren door de Afrikaanse stoffen, textieltechnieken en onze museumcollectie. De residentie vindt plaats op de textielafdeling van het Industriemuseum, waar de resident gebruik kan maken van het centrale textielatelier, in de collectie kan snuisteren, en beroep kan doen op de hulp van ervaren textielmedewerkers.

WAT VERWACHTEN WE?

• Aanwezigheid in het museum; de momenten waarop je verwacht wordt aanwezig te zijn leggen we vooraf vast in een samenwerkingsovereenkomst.
  • Je bent in een museum aan de slag. Dat betekent dat je bereid moet zijn om bezoekers te woord te staan, maar ook dat je werkt tussen en met vaak unieke collectiestukken; dat vraagt extra voorzichtigheid en zorg, daarom worden vooraf afspraken gemaakt.
  • Op het einde van de residentie organiseren we een Artist Talk, waarbij we in gesprek gaan over de voorbije residentie. Inhoudelijk geven we dit samen vorm.
  • Het project waar je aan werkt, heeft een duidelijke link met de expo Pagne Africain.
  • Je documenteert je werk en je onderzoek tijdens de residentie, op een relevantie manier. Je bezorgt ons hiervan een tastbaar resultaat. Hoe dat eruitziet bepalen we samen.

WAT BIEDEN WE?

• Een residentie van vier weken, van 9 mei tot 7 juni 2022, in het Industriemuseum.
  • De mogelijkheid om eigen werk te tonen in de textielafdeling.
  • Gebruik van het textielatelier, van materialen, van machines en expertise.
  • De mogelijkheid om te weven op het digitale jacquardweefgetouw TC2. We voorzien hiervoor in de planning twee weefdagen.
  • Een vergoeding van 500 euro, betaald na afloop van de residentie.

WIE KAN ZICH KANDIDAAT STELLEN?
Iedereen met kennis over textieltechnieken die zin heeft om zich enkele weken te verdiepen in een thema dat raakt aan de tentoonstelling Pagne Africain is welkom om een kandidatuur in te dienen.

HOE KAN JE JE KANDIDAAT STELLEN?

Bezorg onderstaande informatie (in één pdf-bestand) ten allerlaatste op woensdag 13 april 2022 via jessie.coppens@stad.gent:

• een projectvoorstel van maximum twee A4-pagina’s, waarbij heel duidelijk wordt wat je wil doen en hoe dit verbonden is met de expo Pagne Africain;
  • een beknopt cv met portfolio.

Een jury bekijkt alle ingediende voorstellen en selecteert één kandidaat. We beslissen in de tweede helft van de maand april 2022 en brengen alle kandidaten zo snel mogelijk van die beslissing op de hoogte. Selectiecriteria zijn:

• de mate waarin een link wordt gelegd met de tijdelijke expo Pagne Africain en/of de museumcollectie,
  • de haalbaarheid van het project: kan het uitgevoerd worden in het Industriemuseum?

MEER WETEN?

Op maandag 4 april 2022 kan je tussen 16 en 18 uur naar het Industriemuseum komen om de expo en het textielatelier te bezichtigen. Je kan er ook extra vragen stellen in verband met de residentie.

Maak je van die gelegenheid graag gebruik? Reserveer dan vooraf je plekje via info@industriemuseum.be met als onderwerp van je mail 'rondleiding open call'.