Instaprondleiding FERRO NON FERRO: ontdek de geschiedenis van de metaalnijverheid.

Het verhaal van 'Keizer van het ijzer' Yannick Jacobs

Voor een grote expo over de metaalindustrie is het Industriemuseum op zoek naar getuigen. De expo zal openen op 1 december 2023 - niet toevallig op Sint-Elooi, feestdag van de metaalbewerkers! Hieronder lees je alvast de getuigenis van Yannick Jacobs, gepassioneerd door vroeg-19e-eeuwse mechaniek, smeedwerk, machinewerk en vormgeving. Heb je zelf ook iets te vertellen? Klik hier!

© Martin Corlazzoli

Yannick ‘Keizer van het ijzer’ Jacobs werd geboren in het jaar 1993. Dat had voor zijn part al 150 jaar eerder mogen zijn, want Yannick is gepassioneerd door vroeg-19e-eeuwse mechaniek, smeedwerk, machinewerk en vormgeving. Die passie ontdekte hij toen hij zijn grootvader als bevlogen mecanicien aan auto’s zag sleutelen. Vandaag gaat de ‘Keizer van het ijzer’ vanuit zijn eigen smidse en metaalatelier in Kalmthout op zoek naar een plaats voor authentiek handwerk in de 21e eeuw. Yannick werkt er enkel met machines, gereedschap en technieken die de tand des tijds intussen al meer dan 100 jaar hebben doorstaan. Zo verricht hij smeed- en machinewerk op maat dat er niet alleen authentiek uitziet, maar ook effectief authentiek vervaardigd ís!

© Martin Corlazzoli

In het atelier roepen de vormgeving van de machines, het geluid van klapperende riemen, de geur van olie … stuk voor stuk de sfeer op van een werkplaats van weleer. Van de vroege 19e eeuw, waarin elektriciteit nog geen evidentie was en de meeste machineparken werden aangedreven door een waterrad of stoommachine. In Yannicks atelier levert een centrale elektromotor de nodige energie. Via een complexe wirwar van lederen riemen aan het plafond wordt die energie overgedragen op aandrijfwielen en vervolgens op elk werktuig. Het is Yannicks grote droom om het drijfwerk in z’n atelier ooit aan te sluiten op een originele stoommachine.

Elke dag opnieuw gaat de keizer het gevecht aan met de stokoude en versleten machines. “Nieuwe machines draaien en frezen kaarsrecht op maat. Mijn draaibank daarentegen doet niet wat ik wil, dus ik moet de machine en de foutenmarge door en door kennen om er iets mee te creëren zoals ik het wil.” Toch huivert Yannick van moderne CNC-machines. Hij is geen computermens en maakt liever zijn handen vuil. “Elk zoekt een eigen happy place en dit is het gewoon voor mij.”